با تقدیر از برگزیدگان، پنجمین دوره از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به پایان رسید

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_109115″ image=”8086″][/cz_image]
آیین اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با عنوان جشنواره قرن با حضور جمعی از مسئولان و چهره‌های شاخص علمی و با معرفی برگزیدگان در 5 حوزه علوم پایه برگزار شد.

پنجمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، که از آن به عنوان جشنواره قرن یاد می‌شود، در سال  1400 با حمایت بنیاد نیکوکاری جمیلی و همکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران و با همراهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 5 حوزه علوم پایه شامل علوم زیستی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زمین شناسی و با 2 رویکرد ویژه «ویروس کرونا و هوش مصنوعی» به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه حشنواره قرن  با حضور مهندس ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، دکتر شادی جمیلی رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره، دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمود‌کمره‌ای رئیس جشنواره، دکتر عباس مصلی‌نژاد عضو هیئت ‌امنا دانشگاه تهران، مهندس کاظم قلم‌چی خیر دانشگاه تهران، دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رؤسای دانشگاه‌های شهید‌بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، خوارزمی و تعدادی از اعضای هیئت‌علمی عصر در عصر روز سه‌شنبه مورخ 9/9/1400 از ساعت 15 الی 19 به صورت حضوری و غیر‌حضوری و با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی و معرفی برگزیدگان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای آیین اختتامیه جشنواره مهندس ابراهیم جمیلی خیر نیک اندیش دانشگاه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، کار‌های جدید را مبنای خلاقیت دانست و عنوان کرد: «این جشنواره زمینه ظهور خلاقیت را فراهم کرده‌است و در جهان علم، خلاقیت تاثیر بسزایی در زندگی انسان‌ها و پیشرفت کشور دارد».

رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی اضافه کرد: «ما حامی جوانان نخبه کشور در جهت معرفی و پشتیبانی ایده‌های آن‌ها هستیم».

خیر نیک اندیش دانشگاه تهران با اشاره به جشنواره اندیشمندان، که ثابت کرده‌است باید برای علم سرمایه‌گذاری کرد و با این کار شاهد رشد علم هستیم، خاطرانشان کرد: «این جشنواره مبتنی بر تولید کار، پیوند علم و ثروت است و باید با نگاه علمی به امکانات موجود تلاش کنیم و حداکثر بهره‌وری را در منابع ملی داشته‌باشیم».

مهندس جمیلی گفت:«شکل جشنواره از سال 1401 تغییر می‌کند و به این سمت می‌رویم که از امکانات کسانی که علاقه‌مند به خدمت به جوانان هستند، استفاده کنیم. به علاوه سال 2022 به نام علوم پایه نامگذاری شده‌است و از افراد فعال در این حوزه دعوت می‌کنیم تا به این جشنواره بپیوندند تا بتوانیم این حوزه را ارتقاء دهیم».

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره با اشاره به همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌های مرتبط با جشنواره بیان کرد: «ما در زمینه بین‌المللی با سازمان فرهنگی اکو موافقت‌نامه امضا کردیم و با یونسکو هم صحبت‌هایی انجام شده‌است؛ همچنین امسال و در این دوره از جشنواره، اکو پیشنهاد کمک به ایده‌پردازان ایران را داد و ما هم این مورد را قبول کردیم و مبلغ 130 میلیون تومان حمایت موسسه اکو را به کسانی که در این جشنواره پذیرفته‌نشدند اختصاص می‌دهیم».

در بخش پایانی مهندس جمیلی با بیان اینکه هوش مصنوعی نوع دیگر زندگی کردن است خبر از افتتاح اولین آکادمی هوش مصنوعی در مرکز نواوری آزادی را داد و افزود:« نقش این آکادمی در آینده بر همگان روشن می‌شود و خواهش می‌کنم ما را در این مسیر همراهی کنید».

در ادامه مراسم دکتر محمود کمره‌ای رئیس پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان ضمن تمجید از بخش خصوصی برای ورود به جشنواره گفت: «جوانان بسیار خلاقی در کشور داریم که ممکن است دستاورد‌ها و نوآوری‌های آنان دیده نشود، از این رو باید افرادی باشند که ایده‌های آن‌ها را ارزیابی کرده و اگر مفید بودند از آن‌ها حمایت و پشتیبانی شود».

رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «بنیاد نیکوکاری جمیلی علاوه بر حوزه‌های علوم پایه از ایده‌های اندیشمندان جوان در زمینه‌های هوش مصنوعی و ویروس کرونا حمایت می‌کند و این نشان‌دهنده این است که این بنیاد مقاصد سود‌جویانه ندارد».

دکتر حمید‌رضا مشفق دبیر پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان این جشنواره را از محدود جشنواره‌هایی دانست که ذهن خلاق جوانان را شکوفا می‌کند و ادامه داد: «جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان روی موضوع علوم پایه تمرکز دارد، زیرا علوم پایه اساس و بنیاد تمام علوم و فناوری‌است و علوم پایه مانند درختی است که اگر خشکیده‌شود، علوم دیگر را هم به تبع آن از دست می‌دهیم».

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با یادآوری این نکته که دولت‌های پیشرو علوم پایه را درک کردند؛ زیرا این علوم مبنای علوم دیگر مثل کامپیوتر، پزشکی، لیزر، مهندسی‌پزشکی و اتمی است و معمولاً سرمایه‌گذاران خصوصی به دنبال فعالیت‌هایی هستند که سودآوری سریع داشته‌باشد از این رو علوم پایه را به دست دولت می‌سپارند تصریح کرد: «بنیان‌گذاران و حامیان این جشنواره با پشتیبانی خود سبب بالندگی فکر و اندیشه جوانان می‌شوند و نتایج این حمایت زمان و مکان نمی‌شناسد».

دکتر رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف ضمن تقدیر و تشکر از مهندس ابراهیم جمیلی و همکارانشان برای انجام اقدامات خیرخواهانه و برگزاری مستمر جشنواره اندیشمندان جوانان در ادامه گفت: «دانشگاه شریف به عنوان یکی از کانون‌های اصلی علمی، باید نقش موثری در توانمند‌سازی جوانان نخبه داشته‌باشد، پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های مختلف مثل حوزه‌های آموزشی، حوزه پژوهش(پژوهش های نظری کاربردی)، حوزه فناوری به ‌دست آمده است و گسترش پارک علم و فناوری و توسعه فرهنگ کار آفرینی، توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و در حوزه بین المللی رتبه قابل توجه در میان مجامع بین المللی که بسیاری از این ها با حمایت مادی و معنوی بنیاد حامیان دانشگاه شریف میسر شده‌است.»

دکتر جلیلی ارج نهادن به علم و جوان را دو حُسن برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: «توجه و تمرکز این جشنواره بر علوم پایه است که کمتر مورد توجه بوده و این قابل تقدیر است و با گفتگویی که با مهندس جمیلی داشتم جهت آینده جشنواره به سمت علوم انسانی خواهد بود».

در ادامه مراسم دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و عضو هیئت امنا بنیاد حامیان دانشگاه تهران، با تقدیر از ایده بسیار خوب مهندس جمیلی که نگاه جدیدی در بنیاد حامیان دانشگاه تهران بوده و شروع کننده جشنواره قرن بودند پیشنهاد اضافه کردن حوزه امنیت قضایی و ایجاد فضای جدید در جشنواره را ارائه کرد.

 

پروفسور سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو با ارسال فیلمی به مراسم اختتامیه، اعلام کرد بنیاد فرهنگی اکو حمایت در همه زمینه‌ها را بر خود واجب می‌داند و  عبادت به جز خدمت خلق نیست خاطرنشان کرد که اشاره به برتر بودن خیرخواهی و نظم هر جامعه از سطح فرهنگ و فرهنگ سازی شروع می شود.

پروفسور سومرو نماینده اکو از پاکستان  ضمن تبریک به دست‌اندکاران برای راه اندازی پنجمین جشنواره دانشمندان جوان و ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره بعدی در یکی از کشورهای اکو برگزار شود.

دکتر سعد‌الله نصیری‌قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی از این جشنواره به عنوان جشنواره پر از انرژی، سخاوت و علم و اخلاق یاد کرد و با تقدیر از حرکت حسنه مهندس جمیلی ادامه داد: «در این راه پر افتخار نیکوکاری، احسان، علم و معرفت با هم آمیخته‌شده و به بیان فرمایش مولای متقیان که: «راس الایمان الاحسان الی الناس» راس ایمان و نیکوکاری احسان بر مردم است» پرداخت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به زیبا بودن جایگاه علم و شایسته‌دانستن کمک به عزیزان صاحب ایده علمی اذعان داشت: «سال بعد سال جهانی علوم پایه است و مهندس جمیلی تمام فعالیت هایشان را با تیزر جهانی سال جهانی علوم پایه اعلام دارند تا به جهانیان اعلام شود».

دکتر سید‌محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران ضمن تقدیر از بزرگواران و عزیرانی که چنین جشنواره ای را به انجام می‌رسانند که در صدر آن‌ها مهندس جمیلی و بنیاد جمیلی، دکتر کمره‌ای، دکتر مشفق و همکاران محترم در دانشکدگان علوم قرار دارند دو تشکر ویژه از مهندس جمیلی بیان کردند: «اول برای حمایت مادی و معنوی از این جشنواره و اهدای جوایز و مهم‌تر از آن رویکرد جدید مهندس جمیلی در نهاد علم در حال ترویج و فرهنگ سازی هستند».

رئیس دانشگاه تهران با برشمردن مواردی که در فرایند کارآفرینی زنجیره ای شاهد آن هستیم (اختراع، نوآوری، کارآفرینی) تصریح کرد: «یک فرآیند کارآفرینی موقعی به سامان می رسد که ایده های جدید تبدیل به محصول و خدمت ملموس شوند».

دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: «فراهم شدن زمینه هایی برای خارج نشدن نخبگان از کشور و سرمایه گذاری روی علوم پایه، که با ورود بزرگوارانی چون آقای جمیلی تسهیل گردیده است» افزود: «این عمل عمق استراتژیک دارد وبسیاری از اتفاقات را در پی خواهد داشت و این فرایند نباید تا جشنواره بعد رها شود، همچنین لازم است با فرایند نوآوری و کارآفرینی و بسترهایی چون پارک علم و فناوری این زنجیره را تکمیل کنیم و در دانشمندان افتخارآفرین ایجاد انگیزه کنیم».

در ادامه این مراسم از داوران علمی این جشنواره و برگزیدگان در ۵ حوزه علوم پایه و همچنین دو حوزه کرونا و هوش مصنوعی با اهدا جوایزی تقدیر به عمل آمد.

 

 

برچسب‌ها:

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • جواد احمدی
    03/10/1400 07:25

    سلام و وقت بخیر
    با برگزاری چنین جشنواره‌های مهمی که از نظر سطح علمی در کشور قابل قبول بوده و حتی بعنوان معیاری جهت سنجش سطح علمی و کیفی محصولات و ابداعات اشخاص و شرکتها در سطح جامعه مورد استفاده واقع می شود.
    به نظر میرسد این احتمال وجود دارد که برخی شرکت‌ها با اعلام اینکه در اینگونه جشنواره ها شرکت کرده و حتی برگزیده شده اند ، در پی کسب شهرت و اعتبار برای خود باشند لذا خواهشمند است لیست افراد و شرکتها و محصولات برگزیده را در همین سایت خود منتشر کرده و اطلاع رسانی بعمل آید
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید