مرحوم امیرحسین فردوس

زنده‌یاد امیرحسین فردوس

تولد: 1307   درگذشت: _

شغل: مدرس دانشگاه 

مورد اهدا: وقف یک دستگاه آپارتمان به مساحت 145/70 مترمربع واقع در بخش ۱۰ تهران همراه با طلا و جواهرات و وجوه ارزی و ريالی و … را تحت شرايط مندرج در صلح‌نامه برای كمک به پيشبرد اهداف علمی آموزشی دانشگاه تهران

امیرحسین فردوس به سال ۱۳۰۷ خورشيدی در اصفهان زاده شد. هنوز كودكی شيرخواره بود كه با خانواده به تهران آمد. پس از گذراندن دوره ابتدايی وارد دبيرستان پيرنيا شد و پس از طی مراحل دبيرستان، در رشته زبان و ادبيات انگليسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران پذيرفته شد. در سال ۱۳۳۵ براي ادامه تحصيل به آمريكا رفت و در دانشگاه تگزاس به امر تحصیل پرداخت. همسرشان خانم دکتر عادله كاظمی (متولد ۱۳۱۲ – مشهد)، همزمان با دكتر فردوس به تحصيل پرداخت و تز دكترای خود را در زمينه فدائيان اسلام در ايران نوشت. با اين كه دانشگاه اينديانا، دانش‌آموخته‌هاي خود را استخدام نمي‌كرد، اما به دليل رجحان دانش دكتر فردوس، به استخدام دانشگاه اينديانای جنوب شرقي در آمد و همسر وی دكتر عادله كاظمی نيز به تدريس در دانشگاه لوی ويل پرداخت. استاد دكتر اميرحسين فردوس دارای ارتباطی نكوكارانه با دانشجويان بود و همّ خود را صرف ارتقای علمی دانشجويان خود می‌كرد. استاد انگيزه خود را برگرفته از سنت مقدسی می‌دانست كه بازنشستگان دانشگاهی، كمک به دانشجويان را وظيفه اخلاقی و عملی خود می‌دانند. وی نيز پس از بازنشستگی بدين سنت مقدس پايبند بود. اين انسان فهيم و فرهيخته و همسر گرانقدرشان خانم دكتر عادله كاظمی، به موجب صلح‌نامه شماره ۶۷۹۷۱ مورخ ۲۵ / ۵/ ۱۳۹۲ تنظيمی در دفترخانه ۹۶ تهران؛ منافع يک دستگاه آپارتمان به مساحت ۱۴۵/۷۰ مترمربع به پلاک ثبتی ۴۲۴۴۰ فرعی از ۲۳۹۵ اصلی واقع در بخش ۱۰ تهران را كه متعلق به همسر محترمه‌شان بوده است، همراه با طلا و جواهرات و وجوه ارزی و ريالی و … را تحت شرايط مندرج در صلح‌نامه، برای كمک به پيشبرد اهداف علمی آموزشی دانشگاه و اعطای بورس به دانشجويان رشته‌های مورد نظر، به دانشگاه تهران صلح نمود تا در راستای نيات خيرخواهانه ايشان صرف گردد. نيات خيرخواهانه و خداپسندانه آقای دكتر سيد امیرحسين فردوس و خانم دكتر عادله كاظمی كه با عشق و ايمان به حمايت از دانشجويان دوره دكتری در پاره‌ای از رشته‌های علوم وضع گرديده است، مستدام باد.

نیت خیر و کمک این خیّر نیک‌اندیش چراغی را در دانشگاه تهران روشن کرد که هم‌اکنون بیش از 1500 نفر از دوست‌داران و اعضای خانواده دانشگاه (اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه) به جمع خیرین و واقفین دانشگاه پیوسته اند.
و این راه ادامه دارد حتی با اهدای 10 هزار تومان

برای حمایت از دانشگاه تهران کلیک کنید.