نیّره‌کاظمی: بنیاد حامیان توانایی اقدام برای انجام فعالیت‌های دانش بنیان را دارد.

خانم نیّره کاظمی از خیرین حساب اندوخته نیکوکاری دانشگاه تهران، معاون اداره کل برنامه‌ریزی و تحول سازمانی دانشگاه تهران است. ایشان از خیّرین نیک‌اندیش دانشگاه تهران هستند که ماهانه به دانشگاه کمک می‌کنند.

کاظمی در گفتگو با خبرنگار بنیاد حامیان دانشگاه تهران، از تاثیر کار خیر در زندگی و توصیه به بنیاد حامیان می‌گوید. مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

۱. لطفا خودتان را معرفی کنید.
نیره کاظمی، معاون مدیر‌کل اداره برنامه‌ریزی و تحول سازمانی دانشگاه تهران هستم.
درباره چگونگی آشنایی خود با بنیاد حامیان دانشگاه تهران برایمان بگویید. من در ابتدای تشکیل بنیاد، در جریان اهداف و برنامه‌های بنیاد بودم، ولی اطلاعاتم کامل نبود. بنابراین با مشورت با خانم علیشاهی، مدیر هماهنگی امور همیاران بنیاد به عضویت در بنیاد در‌آمدم.
۲.چه عاملی موجب شد تا شما به کار خیر روی بیاورید؟
من زمانی که دانشجو بودم، با دانشجویانی شهرستانی آشنا شدم که بضاعت مالی نداشتند و فقط هزینه‌هایشان برای رفت آمد بین تهران و شهرستان بود و بعضا صرفا برای دوره کارشناسی آمده بودند و توانایی ادامه تحصیل هم نداشتند و دانشجویانی هم بودند که هزینه درمان نیز نداشتند. در آن زمان نیز در خوابگاه سعی می‌کردیم به دانشجویان کم‌برخوردار کمک کنیم. بدین صورت که معاونت دانشجویی دانشگاه را در جریان امور می‌گذاشتیم. در آن زمان در دانشگاه، ما واحد مستقل مثل بنیاد حامیان دانشگاه تهران که به دانشجویان کمک کند، نداشتیم. به نظر من مهم است دانشجویی که دارد درس می‌‌خواند در هر جا و منطقه‌ای از کشور، به آن کمک و یاری برسانیم و دانشجو با اطمینان خاطر تحصیل کند.
۳.آیا کار خیر در خانواده شما هم جریان دارد؟
بله، ما در اقوام و فامیل هم کار خیر انجام می‌دهیم و این چیز تازه‌ای نیست. مثلا یکی از اقوام در دانشگاه یزد، گروهی را تشکیل دادند و به دانشجویان و نیازمندان کمک می‌کنند. کار ما صرفا برای دانشجویان نبود و سعی می‌کردیم به هرکسی که نیاز دارد، خیری برسانیم. بدین صورت که نیازمندان توسط افراد معتمدمان شناسایی می‌شدند و ما کمک های مادی و معنوی را به طور غیر مستقیم به دست نیازمندان می‌رساندیم.
۴. نیکوکاری در زندگی شما چه ثمره و ‌آورده‌ای داشته است؟
من از کودکی در خانواده معمولی بزرگ شدم. در خانواده ما پشتوانه مالی نبود. ما با فراگیری علم، دعای خیر پدر و مادر را پشتوانه کار خود داشتیم. هرگاه کار خیر و نیک که انجام می شود، انرژی مثبتی را در زندگی به همراه دارد. مثلا بعضی مواقع در کمال نامیدی، به هدفم رسیدم یا مسئله و مشکلم رفع شده‌است و این ناشی از دعای آن افرادی است که ما را نمی‌شناسند. این دعا بزرگترین سرمایه برای نیکوکاران است.
۵.آینده بنیاد حامیان را چگونه می‌بینید؟
خوشبختانه بنیاد توانسته است اعتماد ‌اعضای هیئت‌علمی و کارمندان را هم جلب کند و آن مبلغ ناچیزی که این افراد به بنیاد می‌دهند، طبق دستورالعمل و مرام‌نامه بنیاد، در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. به نظر من بنیاد بعدا حتی توانایی این را دارد و می تواند دست به فعالیت های تولیدی مثل احداث کارخانه یا شرکت های دانش بنیاد بزند. با این کار بنیاد، فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه هم جذب شده و وارد بازار‌کار می‌شوند بنیاد از طریق درآمدی که از این طریق بدست‌می آورد، در کنار کمک های نقدی و غیر نقدی که از خیرین و مجموعه دانشگاه بدست‌ می‌آورد، سرمایه عظیمی را درست می کند و از ان برای اهداف متعالی خود استفاده‌ می‌کند. بنیاد می‌تواند این مسیر را پیش ببرد، چون انسان های شریف و بزرگوار و مقامات کشوری در بنیاد حضور دارند.
۶. چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید؟
دانشجویان در دوران جوانی قدر لحظه لحظه زندگی خود را بدانند و وقتشان را صرف کارهای بیهوده نکنند و بر درس و سواد و آینده شغلی خود متمرکز شوند. این دانشجویان‌اند که در آینده سرنوشت کشور را دست می‌گیرند. دانشجویان بدانند که دانشگاه به فکر آن‌ها است و بنیاد حامیان نمونه ای از اقدامات دانشگاه جهت تسهیل در زندگی دانشجویی است.
۷. آیا نکته‌ای است که دوست داشته باشید به آن اشاره کنید؟
بعضی کارمندان و اعضای هیئت‌علمی با وجود مشکلاتی که دارند به بنیاد کمک می‌کنند. از بقیه همکاران هم تقاضا می‌کنم کمک های نقدی و غیر نقدی بیشتری را برای دانشگاه و جامعه داشته‌باشند. این کمک ها به حل مشکلات کشور و دانشگاه کمک می‌کند.
برای خانم کاظمی آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون داریم.
بنیاد حامیان دانشگاه تهران از خیرین نیک اندیش درخواست دارد با توجه به این ایام و لزوم حفظ فاصله گذاری اجتماعی، برای پرداخت مبالغ حمایتی خود به صندوق نیکوکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران، می توانند با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.ut.ac.ir/ نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و اعتلای علم و دانش، اقدام نمایند.
هـر حمایتـی از طرف شما خیّر نیک اندیش، فـارغ از نـوع و مقـدار آن، الهـام‌بخـش آغـاز فصلـی جدیـد در آفرینـش آینـده روشـن بـرای جوانـان کشـور عزیزمـان خواهـد بـود.

برای اطلاع از آخرین اخبار، در حوزه‌های مختلف خیرین، بورسیه، رویداد‌ها و فراخوان‌های بنیاد حامیان دانشگاه تهران به کانال تلگرامی بنیاد به نشانی https://t.me/hamiyanUT و به صفحه اینستاگرام به آدرس Hamiyanut@ بپیوندید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید