سالروز وقف زمین پایگاه لرزه‌نگاری شیراز؛ یکی از ماندگارترین موقوفات دانشگاه تهران

 

30 خرداد ماه سالروز وقف مرحوم حاج محمد نمازی، خیر جاودان  و نام‌آور دانشگاه تهران است.

 

مورد وقف: اختصاص ۳۱۴۶ متر مربع از اراضی موقوفه بیمارستان نمازی شیراز به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای ایجاد رصدخانه شیراز، جهت مطالعه قمرهای مصنوعی. این رصدخانه بعداً به پایگاه لرزه‌نگاری شیراز تغییر یافت.

در سال ۱۳۳۸ حاج محمد نمازی، خیر نیکنام شیرازی، زمین شبکه لرزه نگاری شیراز را برای استفاده رصد اقمار مصنوعی وقف دانشگاه تهران کرد. یک سال بعد اولین ایستگاه لرزه نگاری شیراز در آن فعالیت خود را آغاز کرد. این ایستگاه از نوع آنالوگ بود و تا سال ۱۳۸۱ به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۸۲ شبکه لرزه نگاری دیجیتال شیراز با شیفت ۲۴ ساعته کارشناسان افتتاح شد.

با وقف این زمین اولین ایستگاه لرزه‌نگاری ایران در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از سال ۱۳۳۸ آغاز به فعالیت کرد.


اگر چه این خیر جاودان در ایران زندگی نمی‌کرد اما عشق به ایران همواره در وجود ا زنده بود و در راستای خدمت به کشور خود می‌کوشید. در همین راستا در سال 1323 به ایران بازگشت و در شیراز، زادگاه خود، به مردم این شهر کمک کرد. حاصل این تلاشها منجر به راه‌اندازی سیستم لوله‌کشی آب شیراز، بیمارستان نمازی شیراز، آموزشگاه عالی پرستاری نمازی شیراز، پرورشگاه کودکان نمازی، هنرستان نمازی و بنیاد خیریه‌ای به نام بنیاد ایران در واشینگتن  شد.

این خیر نیک‌اندیش با توجه در خواست رئیس وقت دانشگاه تهران، در 30 خرداد  ۱۳۲۸ بخشی از اراضی مجاور بیمارستان نمازی و سازمان آب و فاضلاب شیراز را برای ایجاد وتوسعه پایگاه لرزه نگاری شیراز به دانشگاه تهران هدیه نموده است.

او در فروردین سال 1351 در زادگاه خویش و در بیمارستانی که خود تأسیس کرده بود(بیمارستان نمازی) در سن 76 سالگی درگذشت.

یاد و نامش گرامی و راهش پر رهرو

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید