یادبود خیرین درگذشته شهریور؛ مرحوم صنعتی زاده و مرحوم عباد

یاد و خاطره خیرین درگذشته شهریور، شادروان صنعتی زاده (4 شهریور) و عباد(5 شهریور) را گرامی می‌داریم.

همایون صنعتی زاده

همایون صنعتی زاده، در سال 1304 در تهران دیده به جهان گشود. او فرزند عبدالحسین صنعتی زاده از اولین رمان‌نویسان ایرانی بود. نام صنعتی زاده با نام چندین موسسه فرهنگی و اقتصادی بزرگ در ایران گره خورده است که عبارتند از انتشارات فرانکلین، شرکت سهامی افست، چاپخانه 25 شهریور، سازمان کتاب های جیبی، کاغذسازی پارس، کشت مروارید کیش و گلاب زهرا. ایشان پس از عمری تلاش و سخت‌کوشی به عشق اعتلا ایران و فرهنگ آن در روز چهارشنبه 4 شهریور ماه 1388 پس از یک دوره بیماری در کرمان دیده از جهان فروبست. از ایشان 12 نسخه خطی ارزشمند در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد ملی دانشگاه تهران به یادگار باقی مانده است.

فتح الله عباد

فتح الله عباد متولد 1280 درتهران است. او فرزند رضی از صنعتگران بنام دربار یکی از آخرین شاهان قاجار بود و درقلم زدن مهارت زیادی داشت. فتح الله نیز تحت تاثیر هنر پدر شیفته ی هنر و نقش می‌شود. استعداد هنری ایشان را به محضر درس استاد کمال الملک کشاند و پس از استفاده از محضر استاد کمال الملک ایشان بین سالهای 1300 تا 1305 به سمت معلمی در مدرسه صنایع مستظرفه مشغول شد. ایشان در ادامه ضمن اقامت در فرانسه، موفق به اخد درجه دکتری زیبایی‌شناسی شد و پس از بازگشت به ایران در سال 1315، به عنوان دانشیار باستان‌شناسی در دانشگاه مشغول به تدریس شد . استاد فتح الله عباد 114 اثر تابلو نقاشی و مجسمه و حجم پارچه بوم خالی و تکه های تابلو های آسیب دیده به دانشگاه تهران اهدا کرده اند که هم اکنون در باغ موزه ی نگارستان نگه‌داری می‌شود. همچنین ایشان 30 تابلو نقاشی به پردیس هنر های زیبای دانشگاه تهران اهدا کرده اند. ایشان در 5 شهریور سال 1360 دیده از جهان فرو بستند.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران یاد و خاطره ی این دو خیّر نیک‌اندیش را گرامی داشته و امید دارد راه ایشان پررهرو باشد.

هر حمایتی از طرف شما خیر نیک‌اندیش و نیک‌نهاد؛ چه کوچک و چه بزرگ، بی‌شک دریچه‌ایست به سوی فردایی روشن که جوانان امروز تحت حمایت شما، بخشی از سازندگان آن فردایند. بذری را که امروز به مهر می‌کارید فردا به غرور و سرور خواهید دروید. شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.charityapp.ir/ نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و ارتقای علم و دانش، اقدام فرمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید