یاد بود خیر جاودان دانشگاه تهران

در هفته‌ای که گذشت، یاد و خاطر خیر جاودان دانشگاه تهران زنده‌یاد حسین زمردیان از اساتید برجسته دانشگاه تهران را گرامی می‌داریم.

دکتر حسین زمردیان از اساتید برجسته دانشگاه تهران در رشته ژئوفیزیک و بنیان‌گذار گرانی‌سنجی نوین در ایران بود. او معاون و رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه هرمزگان و بنیان‌گذار و رییس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی نیز بوده است.

حسین زمردیان تحصیلات خود را در دبیرستان نمازی شیراز و دبیرستان هدف تهران به انجام رساند و سپس از دانشگاه تهران در رشته‌ی فیزیک مدرک کارشناسی خود را اخد کرد و توانست از محضر استادانی از جمله محمود حسابی و حسین کشی افشار بهره برد. او تحصیلات خود را در دانشگاه مونیخ کشور آلمان ادامه داد و سرانجام تا سال 1346 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس و دکتری در رشته‌ ژئودزی شد. دکتر زمردیان به مدت 3 سال به عنوان دستیار پژوهشی در موسسه ژئودزی آلمان وابسته به آکادمی علوم استان بایرن مشغول به کار شد. او پس از به اتمام رساندن این پروژه در سال 1347 به ایران بازگشت و در سمت استادیاری و در سال 1351 نیز به عنوان دانشیار در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مشغول به کار شد. این استاد گران‌مایه بخش تحقیقات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را پایه‌گذاری کرده است. او در عملیات‌های گرانی‌سنجی درجه اول ایران حضور داشت و مرکز تحقیقاتی که او تاسیس کرد به تکامل در این زمینه انجامید. در سال‌های 1351 تا 1366 شبکه درجه دوم گرانی‌سنجی ایران را آغاز کرد که بخش اول آن در استان آذربایجان به پایان رسید. از دیگر فعالیت‌های پر مایه این استاد نیک‌نام برای ایران راه‌اندازی خط هم‌سنجی گران‌سنجی کشور برای اولین بار از شیراز تا چالوس بود و با کمک سازمان نقشه‌برداری کشور ادامه این خط از جنوب تا بندرعباس و از شمال تا آستارا با 89 ایستگاه گرانی‌سنجی به انجام رسید. او دانشکده علوم و فنون فضایی دانشگاه علوم و فنون را نیز پایه‌گذاری کرد و تا سال 1358 ریاست این دانشکده را بر عهده گرفت. زمردیان از سال 1366 به استادی دانشگاه تهران نائل شد و در سال‌های 1365 تا 1371 ریاست کمیته ملی اقیانوس‌شناسی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو را عهده‌دار بود. این خیر نیک‌اندیش علاوه بر ریاست دانشگاه هرمزگان، کوشش نمود تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را از کیفیت یک دانشگاه دولتی برخوردار سازد. حسین زمردیان از استادان مطرح کشور است که بیش از پنجاه سال عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران بوده است.

این خیر جاودان در سال 1397 مبلغ یک میلیون تومان به صندوق اندوخته و نیکوکاری دانشگاه تهران اهدا کرد. این استاد نخبه و شریف کشورمان در سوم مرداد 1399 به دیار حق شتافت. بنیاد حامیان هم‌زمان با سالروز در گذشت ایشان، یاد و خاطرشان را گرامی می‌دارد و از خداوند متعال درخواست دارد که راه ایشان پر رهرو باشد.

هر حمایتی از طرف شما خیر نیک‌اندیش و نیک‌نهاد؛ چه کوچک و چه بزرگ، بی‌شک دریچه‌ایست به سوی فردایی روشن که جوانان امروز تحت حمایت شما، بخشی از سازندگان آن فردایند. بذری را که امروز به مهر می‌کارید فردا به غرور و سرور خواهید دروید. شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://cultural.ut.ac.ir/NewsDetails/126  نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و ارتقای علم و دانش، اقدام فرمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید