آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار شد

یکشنبه نهم آذرماه ۱۳۹۹ آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حمایت بنیاد نیکوکاری جمیلی و با همکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران، با محوریت «علوم پایه و تأثیر کرونا بر الگوهای زیستی» به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. در این دوره از جشنواره مجموعا مبلغ ۸۳۰ میلیون تومان اعتبارحمایتی به ایده‌های نوآورانه اهدا شد.

در این رویداد مهندس ابراهیم جمیلی عضو هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، دکتر محمود کمره‌ای رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران و رییس جشنواره، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی پرداختند و کمیته داوران، برگزیدگان نهایی ایده‌پردازان و برگزیدگان نهایی کسب‌وکار نوپا را معرفی کردند و از آنها تقدیر به عمل آوردند.

 در این دوره از جشنواره ۴۶ ایده معرفی شد و در نهایت ۱۲ ایده به عنوان ایده پردازان برگزیده در بخش های فیزیک، شیمی، ریاضی آمار کامپیوتر، علوم زیستی، زمین شناسی و تاثیر کرونا بر الگوی زیستی جوایزی برگزیده شدند و ۴ ایده برتر نیز در حوزه کسب و کارهای نوپا انتخاب شدند.

در ابتدای آیین مهندس ابراهیم جمیلی متولی بنیاد نیکوکاری جمیلی و ریاست شورای سیاست‌گذاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با اشاره به اینکه خودش بارها شکست را تجربه کرده گفت: «ما دنبال این هستیم که این جشنواره را با مردم پیوند دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. شکست خوردن یک اتفاق است اما تسلیم نشدن یک انتخاب است. می‌خواهیم این انتخاب را با جوانان تمرین کنیم.»

مهندس جمیلی همچنین با اشاره به اینکه این جشنواره جان دادن به ایده ها و مهاجرت به یک دنیای جدید است ادامه داد: «یک کلمه خیلی ارزشمند است و آن جاودانگی است، امیدوارم یک روز این جشنواره کلمه جاودانگی را به یدک کشد. جشنواره نباید فقط تبدیل به مقاله شود. باید محل پیوند علم و ثروت باشد. هرکسی با هر تحصیلاتی دلش بخواهد به این کشور خدمت کند درها به رویش باز است.»

رییس بنیاد نیکوکاری جمیلی ضمن تشکر از تمام سازمان‌ها و پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان چند پیشنهاد برای موفقیت به جوانان ارائه کرد: «راه موفقیت از دانشگاه می‌گذرد و همواره باید سیستم آموزشی دانشگاه را به خدمت بگیریم. توصیه می‌کنم حتماً تیم‌سازی کنید. چون همه کارها از یک نفر برنمی‌آید و مهم‌تر از همه اخبار را دنبال کنید تا یاد بگیریم همراه با ایده‌هایمان، اقتصاد را مطالعه کنیم.»

در ادامه مراسم، دکتر محمود کمره‌ای رئیس چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در مراسم افتتاح این جشنواره ضمن تشکر از بنیاد نیکوکاری جمیلی در جایگاه برگزار کننده این جشنواره گفت: «در دنیا منبعی بالاتر و ارزشمندتر از نیروی انسانی نیست و ارزشمندترین نیروی انسانی هم جوانان هستند که هدف از برگزاری این جشنواره در واقع حمایت از اندیشمندان جوان است تا ایده‌ها و یافته‌های آنان مورد استفاده جامعه قرار گیرد.»

رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بنیاد نیکوکاری جمیلی نباید اولین مجموعه‌ای باشد که از اندیشمندان جوان حمایت کند افزود: «حمایت از جوانان ایده‌پرداز و خلاق توسط بخش خصوصی بسیار مهم است که خوشبختانه ما در اینجا شاهد حضور بنیاد نیکوکاری جلیلی و بنیاد حامیان دانشگاه تهران هستیم.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر مغفول ماندن اهمیت کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: «اساتید و دانشجویان محترم ما سخت‌ترین مسائل علمی را حل می‌کنند، اما به هدف اصلی دانشگاه که تبدیل دانش به کسب‌وکار و تولید در سطح جامعه است، کمتر می‌پردازند. این جشنواره به تقویت این ایده ها کمک می‌کند تا اندیشمندان خلاق را حمایت کنیم تا باعث توسعه اقتصادی کشور شوند و جایگاه اقتصادی و اجتماعی کشور را در جهان ارتقا دهند.»

دکتر کمره‌ای همچنین بخش اعظم حمایت در این جشنواره را علاوه بر جوایز نقدی، تخصیص اعتبار مالی برای کمک به توسعه دادن ایده‌های برگزیدگان این جشنواره دانست که برخلاف روال معمول سایر جشنواره‌های کشوری است، که اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان است: «در جشنواره اول اندیشمندان جوان ۴۲۱ ایده، در جشنواره دوم ۶۳۷ ایده، در جشنواره سوم ۳۱۶ و در جشنواره چهارم ۴۱۱ ایده دریافت و ارزیابی شد، که این حمایت پژوهشی از برگزیدگان، باعث انگیزه دادن به آن‌ها شده تا وارد فضای جدی‌تر کسب‌وکار شوند.»

در ادامه آیین اختتامیه، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به شرایط جدید پیش آمده پس از شیوع کرونا در جهان گفت: «بشر با همه هوش و توان خود سعی می‌کند که شرایط ناشی از شیوع کرونا را مدیریت کند و کمترین هزینه را با بیش‌ترین بهره‌برداری داشته باشد و اینجاست که اهمیت علم مشخص می‌شود. در همین دانشگاه تهران سال‌ها سرمایه‌گذاری شد و تلاش شد تا به این بلوغ امروز برسیم به‌طوریکه در همان روز سوم اسفند که تعطیلی دانشگاه‌ها ابلاغ شد، دانشگاه تهران آموزش آنلاین خود را شروع کرد، این قدرت علم و دانش بود که در یک بیماری واگیر با آن شدت، آموزش و علم تعطیل نشد. امروز همه به این نتیجه رسیده‌ایم که مقابله با این ویروس از مسیر علم می‌گذرد و موضوع امروز این جشنواره، حوزه علوم پایه است.»

دکتر نیلی با اشاره به اینکه دو اشتباه مدیریت کرونا را به اینجا رساند افزود: «یک اشتباه در حوزه پزشکی بود که متخصصان به این نتیجه رسیده بودند که دوره بیماری‌های واگیردار تمام شده و چالش‌های امروز پزشکی، بیماری‌های غیرواگیردار است. دومین اشتباه این بود که از علوم پایه غافل شده بودیم و بیش‌تر به آنجا که علم تبدیل به کسب‌وکار می‌شود پرداختیم و بیش از حد به کاربرد علم توجه نشان دادیم. کرونا به ما یادآور شد که این زنجیره یک زنجیره کامل است و شروع هر حرکتی در انتها، منوط به حرکت صحیح و اصول در ابتداست و این حتما از مسیر علوم پایه می‌گذرد. ما اگر پدیده‌ای را درست تشخیص ندهیم چگونه می‌توانیم آن‌را مدیریت کنیم؟ کشورهای موفق در مدیریت کرونا به این نتیجه رسیده بودند که علوم پایه از چه اهمیتی برخودار است همچنانکه جایزه نوبل آنقدر اهمیت دارد.»

رئیس دانشگاه تهران سپس با تأکید بر استقبال دانشگاه تهران از این جشنواره ادامه داد: «تاثیر این جشنواره بر جریان‌سازی ورود نسل جوان به حوزه‌هایی مانند این موضوع است که در نهایت منجر به توسعه پایدار خواهد شد و در این حوزه کسی بدون علم و دانش نمی‌تواند وارد شود.»

دکتر نیلی احمدآبادی در انتها با اشاره به اینکه صاحبان این ایده‌ها باید همچنان مورد حمایتی از نوع اکوسیستم قرار گیرند از اهمیت فراهم کردن این اکوسیستم برای دانشجویان جوان ما گفت و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را در این مسیر بسیار موفق دانست.

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و از دیگر سخنرانان چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز با تشکر از بنیاد حامیان دانشگاه تهران و بنیاد نیکوکاری جمیلی، با نگاه متفاوت به همه‌گیری کرونا و توجه به اثرات مثبت آن در پیشرفت علم گفت: «پیش‌ترها ساخت هر واکسنی یک دهه به طول می‌انجامید اما اکنون در دانشگاه آکسفورد این کار تنها در چند ماه انجام شد که این از پیشرفت‌های علم در نتیجه شیوع کرونا است. در کشور خودمان هم دیدیم که چگونه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تجهیزات پزشکی به حمایت کادر درمان و پزشکی درآمدند.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف همچنین محقق شدن ایده‌های نو و تبدیل آن به محصول را به یک قیف تشبیه کرد که ترویج فرهنگ ارزشمند بودن ایده‌های جدید، ورودی آن قیف است: «ما در دانشگاه صنعتی شریف با الهام از این مسیر اقدام به طرح زنجیره دانش کردیم به طوریکه از انجام پژوهش کاربردی و سرمایه‌گذاری در ایده‌های جدید، به تولید محصول‌های جدید رسیدیم.»

رییس دانشگاه صنعتی شریف با نام بردن از مراکز این دانشگاه که با هدف حمایت از توسعه کسب‌وکارهای جدید راه‌اندازی شده‌اند، چند توصیه در جهت شکوفایی ایده‌پردازان و نوآوران ارائه کرد و افزایش تعداد نهادهای حمایتی مؤثر در حوزه نوآوری را لازم دانست و ورود بنگاه‌های بخش خصوصی را در بلوغ کارآفرینی حائز اهمیت دانست.

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و آخرین سخنران چهارمین جشنواره اندیمشندان و دانشمندان جوان در این مراسم با گرامی داشتن یاد شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایران که ده سال پیش به شهادت رسید و نیز پاسداشت یاد شهید محسن فخری‌زاده دیگر دانشمند شهید اخیر کشورمان گفت: «تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته اینست که دانشگاه شهید بهشتی با همت بنیاد نیکوکاری جمیلی و شخص مهندس جمیلی، حرکت بسیار ارزشمندی را در تولید علم و فناوری انجام داد.»

رئیس دانشگاه شهید بهشتی همچنین با تأکید بر اهمیت خلاقیت و نیز نگاه جهان به بحث خلاقیت، تغییر چهره کره زمین را در نتیجه خلاقیت دانست که صفتی مربوط به انسان است.

دکتر نصیری با ذکر آیاتی از قرآن درباره انفاق، کمک کردن به جوانانی که ایده‌ای خلاقانه دارند را خصلتی نیکو از خصلت‌های انسانی دانست و در ادامه از رونمایی تولیدات ارزشمندی که در کاهش آلام انسانی مؤثر هستند و با کمک مهندس جمیلی در دانشگاه شهید بهشتی به بهره‌برداری رسیده‌اند، در آینده نزدیک خبر داد.

شایان ذکر است در چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، ۴۱۱ ایده در مرحله ارزیابی علمی قرار گرفت. از این میان به ۱۲ نفر در بخش ایده‌پردازان، اعتبار حمایتی ۳۰ میلیون تومانی تعلق گرفت که ده درصد آن بصورت جایزه نقدی به آنان اهدا شد. در بخش کسب‌وکارهای نوپا نیز ۴ ایده برگزیده شامل یک اعتبار حمایتی ۱۰۰ میلیون تومانی (۱۰ درصد پرداخت نقدی)، یک اعتبار حمایتی ۵۰ میلیون تومانی (۱۰ درصد پرداخت نقدی) و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری روی طرح، یک اعتبار حمایتی ۷۰ میلیون تومانی (۱۰ درصد پرداخت نقدی) و در نهایت یک اعتبار حمایتی آموزشی و مشاوره‌ای ۵۰ میلیون تومانی به برگزیدگان اهدا شد.

[cz_gallery layout=”cz_grid_carousel” id=”cz_48260″ images=”6023,6024,6025,6026,6027,6028,6029,6030,6031″]
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید