افتتاح گالری آثار وقفی استاد حسین محجوبی در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نقل از روابط عمومی این دانشگاه، گالری آثار اهدایی استاد «حسین محجوبی» مشهور به «نقاش بهشت» در روز شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور مسئولین دانشگاه و اهالی فرهنگ و خانواده گرامی استاد محجوبی در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

رییس دانشگاه تهران: موزه علم در نوع خود در ایران بی‌نظیر است.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در این آیین که همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین سالروز تولد استاد حسین محجوبی برگزار شد، در ابتدا با تقدیم مراتب ادب، احترام و قدردانی خود به دکتر روح‌الامینی و دکتر حبیبی به‌عنوان حافظان باغ موزه نگارستان گفت: «این مجموعه نشان می‌دهد که تفکر انسان‌ها و دیدگاه‌ها چه میزان می‌تواند اثرگذار باشد. امیدوارم خداوند به همه کسانی که این‌گونه می‌نگرند کمک کند، چون پایداری و توسعه کشور ما منوط به بودن چنین تفکراتی و دیدگاه‌های ارزشمندی است».

رییس دانشگاه تهران ضمن تبریک سالروز تولد استاد محجوبی و با تاکید بر اینکه خیلی‌ها متقاضی آثار ارزشمند او بوده‌اند اما ایشان علی‌رغم کارهای بسیاری که می‌توانستند با تابلوهای ارزشمند خود انجام دهند، باغ نگارستان و دانشگاه تهران را انتخاب کردند افزود:

«قطعا این تصمیم در ادامه سلسله ارزش‌ها و توجهات ایشان به این دانشگاه بوده است چون استاد محجوبی، فارغ‌التحصیل همین دانشگاه هستند و با اهدای این تابلوها یک بار دیگر ارزش‌هایی که دانشگاه تهران در این کشور به وجود آورده را تایید کردند و نشان دادند مکانی که در آن آموخته‌اند، چه اندازه می‌تواند ارزشمند باشد و البته این همان نکته‌ای است که ما به آن افتخار می‌کنیم».

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه این مراسم با یادآوری این نکته که در این باغ موزه شاهد وقف‌ها و اهدای آثار ارزشمند بسیاری هستیم که منجر به فراهم آمدن یک مجموعه نفیس در دانشگاه تهران شده است، خاطرنشان کرد: «خشنودیم که جامعه فرهنگی و علمی ما همچنان به دانشگاه تهران توجه دارند و اینجا را به‌عنوان یکی از مراکز برای تقدیم آثار خود می‌دانند. همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم دانشگاه هم وظیفه خود می‌داند که به آنچه که تعهد کرده همواره پایند باشد. تداوم این تعهدات باید با پشتیبانی مسئولان کشور، شهرداری و شورای شهر همراه باشد. این آثار و مفاخر صرفا برای دانشگاه تهران نیست، بلکه برای همه مردم ایران است. آثار فرهنگی و علمی به قومیت و یا منطقه جغرافیایی محدود نمی‌شود و تاثیر آن در همه جای دنیا است و جزو ارزش‌های بشریت محسوب می‌شود».

رییس دانشگاه تهران از تاسیس موزه علمی در تپه‌های «اری» واقع در شمال غرب تهران در آینده نه چندان دور خبر داد که به لطف مرحوم ترکمان یکی از خیرین دانشگاه تهران و با پیگیری فرزند ایشان انجام خواهد شد. گفتنی است که این طرح تصویب شده و دانشگاه تهران منتظر مصوبه کمیسیون ماده پنج است تا بتواند این موزه را فعال کند.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به بی‌نظیر بودن موزه علم در نوع خود در ایران افزود: «با تمامی پیشرفت‌های علمی انجام گرفته، تاکنون یک موزه علم در کشور که امکان تعامل فرد با علم را فراهم آورد نداشته‌ایم. موزه‌هایی هستند که اشیا قدیمی علمی تخصصی در آنها به نمایش گذاشته شده، اما اینکه فرد بتواند تجربه علمی در آن کسب کند وجود نداشته است. این پروژه بسیار بزرگی است که امیدواریم با کمک خیرین و شهرداری به سرانجام برسد، ما حدود پنج سال است که درگیر مسائل اداری این طرح هستیم. به هر حال امیدوارم که انجام شود و با ارزش‌هایی که در این موزه ایجا می‌شود وبا تجمیع سایر موزه‌های دانشگاه و اتصال به شبکه موزه‌های کشور و جهان بتوانیم آن ارزش‌های علمی، هنری و فرهنگی که مردم ایران به آن افتخار می‌کنند را بیشتر در معرض دید همگان قرار دهیم».

دکتر سرسنگی: نام و آثار استاد محجوبی تا زمانی‌که دانشگاه تهران باشد، خواهد درخشید.

دکتر مجید سرسنگی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رییس دانشگاه تهران نیز با اشاره به رویکرد رییس دانشگاه تهران، گفت: «همواره هدف و ایده ما در موزه‌های باغ نگارستان و مقدم ایجاد ارتباط سازنده با جامعه بوده است. یقینا یکی از مکان‌هایی که می‌تواند دانشگاه را با جامعه مرتبط کند فضاهای فرهنگی هستند، ، از همه مهم‌تر در همین فضای بسیار کمی که در نگارستان وجود دارد، توانسته‌ایم میزبان آثار هنرمندان شاخص و برجسته شویم، نه به این مفهوم که بخواهیم گالری‌داری بکنیم یا به‌صورت حرفه‌ای موزه‌های موضوعی تشکیل دهیم، بلکه با این هدف که نشان دهیم هنرمندان پاره‌هایی از تاریخ این کشور هستند، یعنی وقتی به آثار این بزرگواران نظاره می‌کنیم بتوانیم تاریخ و تمدن کهن کشور را در آنها ببینیم. طبیعی است که دانشگاه تهران به‌عنوان بزرگترین و کهن‌ترین نهاد آموزشی و فرهنگی کشور این وظیفه را برای خود می‌دانست که در چنین مکان ارزشمندی که ماحصل زحمات مدیران بسیاری است میزبان کسانی باشد که بخش‌های مهمی از تاریخ کشور را تشکیل داده‌اند».

مشاور فرهنگی و اجتماعی رییس دانشگاه با یادآوری افتتاح اخیر موزه مرحوم منیر فرمانفرماییان افزود: «ایشان ۵۲ اثر خود را به دانشگاه تهران وقف کردند. مهندس ملول نیز آثار بسیار ارزشمندی در حوزه نقره و فرش به باغ موزه اهدا کرده‌اند. هم چنین در یکسال گذشته موفق شدیم تا مجموعه آثار هنری برجسته بانک پاسارگاد را در این باغ موزه به نمایش درآوریم که حدود ۵۰۰ اثر برجسته از هنر معاصر ایران در حال حاضر در این موزه وجود دارد».

دکتر سرسنگی در ادامه سخنان خود از تلاش دانشگاه برای مهیا کردن فضایی سخن گفت تا در آن دو طیف بیننده و هنرمند به یکدیگر برسند. او یادآور شد که وقتی چنین اتفاقی در یک بستر مناسب می‌‌افتد، باید شاهد رخدادهای مبارک دیگری نیز باشیم. او همچنین از تلاش برای برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای جهت ارائه آثار هنرمندان خبر داد.

دکتر سرسنگی با سپاس‌گزاری از استاد محجوبی که دانش‌آموخته دانشگاه تهران هستند ادامه داد: «آثار ایشان به روح انسان‌ها آرامش می‌دهد و آنها را از این دنیای خالی فراتر می‌برد. خیلی مفتخرم که امروز هم جشن تولد ایشان را و هم مراسم رونمایی آثار ارزشمند این استاد بزرگوار را که به دانشگاه تهران وقف شده است را داریم. نام و آثار ایشان تا زمانی‌که دانشگاه تهران باشد خواهد درخشید و نسل‌های آینده از آنها بهره خواهند برد».

در این مراسم همچنین احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر و حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به توصیف جنبه‌های مختلف آثار استاد محجوبی پرداختند.

گفتنی است دوازده اثر از استاد حسین محجوبی که در میان اهالی هنر به «نقاش بهشت» شهرت دارد، وقف دانشگاه تهران شده است. این آثار دیده نشده از سبک‌های متفاوت از دوره‌های مختلف زندگی این هنرمند پیشکسوت در باغ موزه نگارستان و در سالن اختصاصی به نام استاد محجوبی، به‌صورت دائمی به نمایش درخواهد آمد.

حسین محجوبی، نقاش، معمار و پارک‌ساز صاحب نام معاصر ایران و از چهره‌های بین‌المللی هنر نقاشی در سال ۱۳۰۹ در لاهیجان متولد شد و از نوجوانی به نقاشی روی آورد. او در سال ۱۳۳۸ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و همزمان، دروس معماری را نیز گذراند. آثار محجوبی در ایران و جهان شناخته شده هستند و گزیده‌ای از آثارش در موزه‌ها و گنجینه‌های معتبر نگهداری می‌شود. از آثار ماندگار حسین محجوبی، طراحی و ساخت پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و نیز نظارت بر اجرای ساخت پارک‌های ملت، نیاوران، لاله، جمشیدیه، کوروش و خزانه و همچنین اولین پارک‌های کویری ایران است.

محجوبی در سال ۱۳۵۳ خانه موزه محجوبی را تاسیس کرد و با بیش از ۹۰ نمایش انفرادی و شرکت در صدها نمایشگاه گروهی در ایران و سایر کشورها، از پرکارترین هنرمندان برجسته و صاحب سبک محسوب می‌شود. حسین محجوبی در روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی «هنر برای صلح» را دریافت کرد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید