حمایت 1 میلیارد و 800 میلیون تومانی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از ایده پردازان برتر علوم پایه

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران نشست خبری جشنواره قرن، پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حضور مسئولان و برگزارکنندگان این جشنواره برگزار شد و در آن به اهم موضوعات پیرامون چگونگی برگزاری جشنواره، رویکردها، محورها و مبلغ حمایت از ایده های برتر اشاره شد.

مهندس جمیلی: امسال به صورت محدود به چند شرکت اجازه داده شد که به ایده‌پردازان گرنت بدهند

در این جلسه مهندس ابراهیم جمیلی رییس هیات‌امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی با اشاره به اضافه شدن «هوش مصنوعی» به محورهای دریافت ایده این جشنواره گفت: «تلاش ما فقط برگزاری یک جشنواره نیست بلکه اثرگذاری آن در حوزه علم و دانش است که می‌تواند برای دانشمندان جوان فرصتی باشد که دیده شوند و اهمیت علوم پایه را در جای‌جای مراکز تصمیم‌گیری کشور نشان دهند. برنامه بر این اساس است که در طول زمان ثبت‌نام از همه ایده‌پردازان پشتیبانی شود و نحوه داوری قبلا به اطلاع ایده‌پردازان برسد».
عضو هیأت امنای بنیاد حامیان دانشگاه تهران با اشاره به اراده برگزارکنندگان جشنواره برای گسترش سطح آن به جوامع بین‌المللی افزود: «بر این عقیده هستیم که جشنواره حتما بر مبنای همکاری‌های بعدی بین‌المللی برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر نیز با یونسکو در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای هستیم که برگزیدگان بتوانند به جامعه بزرگ یونسکو معرفی شوند».
خیر نیک اندیش دانشگاه تهران، در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین بار به غیر از حمایت بنیاد نیکوکاری جمیلی، به صورت محدود به یک سری از شرکت‌ها اجازه داده می‌شود تا به شرکت‌کنندکان گرنت بدهند از راه‌اندازی باشگاه ایده‌پردازان برای وصل کردن ایده‌پردازان به همان بخش مورد نظر از صنعت خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا در اختامیه جشنواره چندین طرح خوب مورد حمایت قرار گیرند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اندیشمندان در پایان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در جذب هرچه بیش‌تر ایده‌پردازان و اندیشمندان جوان از اهمیت معرفی جوانان بی نظیر به جامعه علمی و بخش تولید و صنعت کشور سخن گفت.

دکتر مشفق: کسانی باید وارد این حیطه شوند که توانایی خطر کردن برای دانش و آگاهی را دارند.

دکتر حمیدرضا مشفق دبیر جشنواره قرن نیز در ادامه این مراسم گفت: «عنوان علوم پایه دربرگیرنده اهمیت آن است. منظورمان از علوم در اینجا علوم طبیعی است. پرداختن به علوم پایه نه تنها مرزهای دانش را جابجا می‌کند بلکه در زندگی روزمره ما نیز تاثیر شگرفی دارد. برای مثال در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ دست‌وپای فناوری بسته شد و نیاز پیدا کردیم که به شناخت عمیق بپردازیم که علوم زیستی در این زمینه پیشگام بود. در جهانی که ما با ناشناخته‌ها سر و کار داریم تخیلات مبتنی بر منطق می‌توانند از مرزها پا را فراتر بگذارند و کسانی باید وارد این حیطه شوند که توانایی خطر کردن برای دانش و آگاهی را دارند.»
رییس پردیس علوم دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که اگر ایده‌های بزرگ تاریخ زودتر شناخته می‌شد چه بسا فواید بیش‌تری به جامعه بشری می‌رساند افزود: «وجود رخدادی چون جشنواره می‌تواند ما را از جرقه‌های دانش بی‌نصیب نگذارد. جشنواره در پی بستری است که از این ایده‌ها و مستعدترین‌ها حمایت کند و نه تنها از ایده‌های انفرادی بلکه به طور ویژه از ایده‌های تیمی حمایت می‌شود.»
دکتر مشفق از بهره‌گیری تمام توان علمی پردیس علوم به عنوان همگام و همراه و پشتیبان این جشنواره خبر داد و خاطرنشان کرد: «بنیاد نیکوکاری جمیلی و بنیاد حامیان دانشگاه تهران همانند همیشه با وسعت نظر و آینده‌نگری خود، از این جشنواره حمایت می‌کنند. حتی اگر ایده‌ای در جشنواره مطرح شود که در کشورهای خارجی پیش‌تر مطرح شده، می‌تواند با رویکرد جدیدی در جشنواره مطرح شود پس ایده‌پردازان از این نهراسند که اگر چیزی در ذهن دارند به جشنواره ارائه دهند.»
دبیر جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از تمرکز جشنواره با اشاره به دو بخش اصلی ایده‌پردازی و اجرایی کردن ایده‌ها افزود: «امسال قصد داریم از ایده‌هایی که به کسب‌وکار می‌انجامند حمایت ویژه‌ای داشته باشیم. از طرفی چون این جشنواره به نام جشنواره قرن نامگذاری شده و از سویی در قرن جدید با پدیده جدید کرونا مواجه شدیم، اگر بخواهیم سهمی در این زمینه داشته باشیم، باید از پیش‌زمینه‌ای به نام هوش مصنوعی بهره بگیریم بنابراین تمرکز ویژه جشنواره قرن بر چالش فعلی کووید۱۹ و آینده پیش‌رو (هوش مصنوعی) خواهد بود».

تعداد و مبالغ جوایز اهدایی به برگزیدگان
در ادامه نشست خبری مهندس جمیلی درباره اینکه چه تعداد طرح با چه مبلغی در این جشنواره مورد حمایت قرار می‌گیرند توضیحاتی ارائه کرد:
-در پنج بخش علوم کامپیوتر، ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم زیستی در هر بخش دو تیم برگزیده خواهند شد که به هر تیم مبلغ پنجاه میلیون تومان اهدا می‌شود که جمع مبلغ آن پانصد میلیون تومان خواهد بود.
-در هر کدام از دو حوزه کووید۱۹ و هوش مصنوعی دو تیم برگزیده خواهند شد که به هر تیم ۵۰ میلیون تومان اهدا می‌شود که جمع مبلغ آن دویست میلیون تومان است.
-در بخش کسب‌وکارهای نوپا که شرکت‌کننده‌ها به صورت تیمی فعالیت خواهند داشت، به تیم اول 500 میلیون تومان (۱۰۰ میلیون تومان حمایت نقدی و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری روی طرح)، به تیم دوم 300 میلیون تومان (۱۰۰ میلیون تومان حمایت نقدی و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری روی طرح)، به تیم سوم 200 میلیون تومان (۱۰۰ میلیون تومان حمایت نقدی و ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری روی طرح) و در نهایت به تیم چهارم مبلغ 100 میلیون تومان به صورت نقدی اهدا خواهد شد.
بنابراین در پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، جمعأ مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان نقدی و حمایتی به برگزیدگان نهایی اهدا خواهد شد.

دکتر محمود کمره‌ای رییس هیات‌مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت علوم پایه و مبتنی بودن همه فناوری‌ها بر علوم پایه گفت: «علاوه بر توجه ویژه این جشنواره به علوم پایه، توجه آن به جوانان و اندیشمندان جوان، حرکت نوآورانه‌ای است که در نظر دارد زنجیره «از ایده تا محصول» را طی کند و از فرار مغزها جلوگیری کند و وابستگی جوانان را به کشور حفظ کند.»
رئیس جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با اشاره به اینکه این جشنواره به تدریج ابعاد بین‌المللی پیدا خواهد کرد افزود: «سعی شده در این جشنواره به موضوع کووید۱۹ به عنوان یک موضوعی محوری پرداخته شود. در دو زمینه هوش‌مصنوعی و علوم زیستی به دلیل اثرگذاری ویژه‌ای که دارند، امیدواریم جایگاه این جشنواره بیش از پیش تثبیت شود.»
عضو هیئت علمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد که علی‌رغم اینکه تمام هزینه‌ها توسط بنیاد نیکوکاری جمیلی تقبل شده، شرکت‌های علاقمندی هستند که می‌خواهند از ایده‌ها حمایت کنند و همچنین زمینه اشتغال نوآوران را فراهم آورند.

مهندس ابراهیم جمیلی، خیر نیک اندیش دانشگاه تهران، نیز درباره امکان رایزنی ایده‌پردازان با حامیان ایده‌ها در پاسخ گفت: «این امکان هم قبل و هم بعد از برگزاری جشنواره وجود دارد، هیچ موقع دبیرخانه تعطیل نیست و این حمایت مستمر خواهد بود و ایده‌پردان می‌توانند موضوع و درخواست خود را از طریق ایمیل به دبیرخانه ارسال کنند.»

دکتر شادی جمیلی مدیر دبیرخانه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در پایان مراسم تأکید کرد که از اول خردادماه پرتال باز خواهد شد و ایده‌پردازان می‌توانند ایده‌های خود را بارگزاری کنند. همچنین شرکت‌کنندگان خارجی می‌توانند با شماره پاسپورت به جای کدملی در جشنواره ثبت‌نام کنند.
دکتر جمیلی همچنین اشاره کرد که در فرصت چهارماهه پیش‌رو از ایده‌پردازان می‌خواهیم که ایده‌های خود را ارسال کنند و امکان تمدید این فرصت وجود ندارد تا فرصتی برای داوری هم وجود داشته باشد.

گفتنی است در صورت تمایل ایده‌پردازان، ایده‌ها کاملا محرمانه مطرح خواهند شد و به جز داوران جشنواره کسی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت.

[cz_gallery layout=”cz_grid_carousel” icon=”” id=”cz_102720″ images=”4852,4853,4854,4855,4856,4857″ custom_size=”medium”]
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید