دانشگاه تهران در رتبه اول کشور و رتبه دوم جهان اسلام بر اساس نظام رتبه‌بندی شانگهای

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_38899″ image=”6442″][/cz_image]

براساس جدیدترین رتبه‌بندی شانگهای در سال 2021، دانشگاه تهران مشابه سال قبل در بازه 301-400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

شایان ذکر است در حال حاضر دانشگاه تهران در جایگاه اول کشوری و دوم دانشگاه‌های جهان اسلام قرار دارد. در آخرین رتبه بندی منتشر شده به بررسی 1000 دانشگاه برتر جهان پرداخته شد که در این میان دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد در جایگاه اول و دوم و دانشگاه کمبریج در جایگاه سوم قرار گرفت. در این رده‌بندی کشورمان با افزایش تعداد دانشگاه‌ها به 11 عدد صدرنشین کشورهای اسلامی است.

به لحاظ بهترین رتبه دانشگاهی میان کشورهای اسلامی، عربستان با رده‌بندی بین 101-150 در جایگاه اول و ایران و مالزی به صورت مشترک با رده‌بندی 301-400 در رده‌ دوم قرار دارند. شانگهای یکی از سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی است.معیارهای چهارگانه این نظام رتبه بندی شامل کیفیت آموزشی، اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه است که توسط 6 شاخص ارزیابی می‌شود. این 6 شاخص شامل موارد زیر است:

· تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد
· تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد
· تعداد محققان پر استناد در 21 حیطه موضوعی
· تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و science
· تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی
· عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان

در میان این شاخص‌ها بهترین امتیاز دانشگاه تهران در میان سنجه های معرفی شده مربوط تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی است. در مقایسه با سایر دانشگاه‌های داخلی دانشگاه تهران، در دو سنجه تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی که 30% از امتیاز را پیش‌بینی می‌کند عملکرد بهتری داشته است.

منابع گردآوری اطلاعات در این نظام رتبه بندی شامل وبسایت جوایز نوبل و فیلدز و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی و آمارهای دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها از پایگاه استنادی WOS استخراج می‌شود. بنیاد حامیان دانشگاه تهران کسب این جایگاه علمی را به خانواده بزرگ دانشگاه تبریک می‌گوید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید