رییس دانشگاه تهران در مراسم افتتاح خوابگاه عمید: ما به حضور و مشارکت خیرین می‌بالیم

خوابگاه دانشجویی 172 نفری عمید در کوی دانشگاه تهران با حضور خیرین نیک‌اندیش و مسئولان دانشگاه و وزارت علوم افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نقل از دانشکدگان فنی، مراسم افتتاح خوابگاه عمید، صبح روز شنبه دوم مردادماه با حضور رییس و اعضای هیات‌رییسه دانشگاه تهران، دبیر و مسئولان ستاد خیرین وزارت علوم، جمعی از خیرین نیک‌اندیش کشور و تعدادی از مسئولان و اساتید دانشگاه، در مجتمع کوی دانشگاه تهران برگزار شد.

خوابگاه عمید با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد تومان از محل کمک بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد توسط بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران در طی شش ماه ساخته و آماده تحویل شد. این خوابگاه 172 نفری به پاس خدمات علمی، پژوهشی و فرهنگی آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و بیست‌وهشتمین رییس دانشگاه تهران، به نام «خوابگاه عمید» نامگذاری شده است.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به نقش مهم خیرین در ساخت این خوابگاه گفت: «دانشگاه تهران همواره به حضور خیرین گرانقدر خود می‌بالد چرا که آنها دانشگاه را به‌لحاظ جایگاه ویژه در اعتلای دانش و فرهنگ در جامعه، پشتیبانی و یاری می‌دهند».

او همچنین با تاکید بر اینکه خیرین نقش دانشگاه را در جامعه مؤثر تشخیص می‌دهند، حضور خیرین در دانشگاه را نشانه‌ای از آن دانست که استادان، دانشجویان و کارکنان رسالت و وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند که موجب دلگرمی و امید خیرین محترم شده‌اند.

رییس دانشگاه تهران در ادامه این مراسم افزود: «خوابگاه‌های دانشجویی در همه دانشگاه‌ها یکی از موضوعات مهم مورد چالش و بحث هستند که دانشگاه موظف است امکانات لازم مربوطه را فراهم کند درحالی‌که بضاعت دانشگاه در این مورد کم و ضعیف است. بنابراین دانشگاه کمک و همت بزرگ خیرین را می‌طلبد.»

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه با افزایش پذیرفته‌شدگان، دانشگاه علی‌رغم بودجه محدود خود موظف به توسعه خوابگاه‌های در خور و شایسته برای دانشجویان است، نقش خیرین را در کمک به برآوردن این نیاز برجسته عنوان کرد و ادامه داد: «اینجا اهمیت کمک خیرین خوابگاه‌ساز مشخص می‌شود و ما نیز خود را عمیقا مدیون آنها می‌دانیم که دانشگاه را در حل این معضل بزرگ یاری می‌دهند. به طور خاص باید بگوییم که این موضوع یک کار فرهنگی بزرگ و فراتر از آموزش عالی است و بنیادهایی نظیر بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، در واقع با فراهم کردن امکانات تحصیل و رشد مناسب دانشجویان و تقویت دیدگاه‌های خیراندیشانه، در کشور یک جریان فرهنگی به راه می‌اندازند، چون جوانان دانشجو، خیرین را همواره در کنار دانشگاه و در خدمت علم و دانش می‌بینند و در آینده حتما به آنها تأسی خواهند جست».

در بخش دیگر این مراسم، دکتر رضا فرجی‌دانا مدیرعامل بنیاد حامیان دانشکده فنی افتتاح این پروژه در این زمان را دارای اهمیت زیادی دانست و این پروژه را اولین حلقه از تعهدات بنیاد حامیان دانشکده فنی در ساخت ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران دانشکده فنی عنوان کرد. به گفته دکتر فرجی دانا برای ساخت این دانشکده، خوابگاهی در ضلع غربی خیابان ۱۶ آذر وجود داشت که بسیار قدیمی و فرسوده بود و برای ساخت دانشکده عمران، این اراضی خوابگاه باید آزاد می‌شد. لذا، بنیاد فنی با همکاری بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد متعهد شد خوابگاهی در خور و شایسته در مجموعه کوی دانشگاه بسازد و امروز مفتخر است که بخش اول تعهد خود را انجام داده است.

دکتر فرجی‌دانا با اشاره به ساخت خوابگاهی مدرن، فاخر و مجهز که با تمامی استانداردهای ساخت‌وساز روز دنیا مطابقت دارد افزود: «قرار بر این است که خوابگاه عمید، به‌عنوان یک الگوی مناسب برای تمامی دانشگاه‌های کشور به‌لحاظ زمان، هزینه‌کرد و استانداردهای دانشگاهی تعریف شود. این پروژه در زمانی احداث شد که کشور در شرایط خاص القا‌ء یأس و ناامیدی به جوانان به سر می‌برد. یأس و ناامیدی سمی مهلک و کشنده‌تر از جنگ است، چرا که رفته‌رفته سرمایه‌های اجتماعی را تحلیل می‌برد. فعالیت‌هایی از این دست، امید به آینده با هدف سربلندی ایران و بازگشت اعتماد و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را، در جامعه به همراه دارد».

مدیرعامل بنیاد حامیان دانشکده فنی ضمن قدردانی از بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد خاطرنشان کرد: «خوابگاه عمید از مجموعه خوابگاه‌های ساخته شده توسط بنیاد مصلی‌نژاد است که همه استانداردهای یک خوابگاه دانشجویی مدرن را دارد. دکتر مصلی‌نژاد در واقع بنیان‌گذار استانداردهای جدید در ساخت خوابگاه است و کمک‌های سخاوتمندانه ایشان به آموزش عالی، در همه ابعاد، آنقدر زیاد و کیفی است که جایگاه بسیار ویژه‌ای در آموزش عالی کشور پیدا کرده‌است و این خوابگاه، نمونه‌ای از این کمک‌های خاص و کیفی است».

دکتر عباس مصلی‌نژاد مدیر عامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد که هزینه‌های ساخت و تجهیز کامل این خوابگاه را تامین کرده است، در ادامه این مراسم عنوان کرد: «معمولا از ما می‌پرسند چرا ساختمان‌هایی که می‌سازیم لوکس یا فاخر است. من معمولا در جواب این افراد می‌گویم یک سازه از دو بعد کالبد و محتوا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همواره کالبد را محتوا تعریف می‌کند، این پروژه با کاربری خوابگاه باید به‌لحاظ محتوایی، تفاوتی در نگاه دانشجویان به‌وجود آورد که در یک ساختمان معمولی به وجود نمی‌آید. من این موضوع را از معاونت دانشجویی دانشگاه می‌خواهم این تفاوت‌ها را که موجب تعالی دانشجویان است، در ساخت فضاهای زندگی دانشجویی منظور کنند».

دکتر مصلی‌نژاد همچنین خاطراتی از دوران دانشجویی درباره شخصیت دکتر عمید زنجانی که خوابگاه به نام ایشان نامگذاری شده پرداخت و گفت: «من در میان همکاران و استادانم در دانشکده حقوق، آیت‌الله عمید را فرهیخته‌ای برجسته و استادی گرانقدر می‌دانم و به همین دلیل، این خوابگاه را به پاس زحمات و خدمات ایشان به جامعه دانشگاهی، به نام ایشان مزین کردم. ایشان خدمات زیادی به جامعه علمی و دانشگاهی کشور کرد که گفته نشده و شایسته است در جایی دیده شود و این نامگذاری شاید قدری از این وظیفه را ادا کرده باشد».

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد در پایان سخنان خود با سپاس‌گزاری از کمک‌های متقابل دانشگاه برای تحقق نیت‌های خیرین اظهار کرد: «اگر دانشگاه و مسئولان آن به امور دانشگاه اهتمام نداشته باشند، خیرین هم دلگرم نمی‌شوند و سراغ دانشگاه نمی‌آیند، بنابراین باید گفت که دانشگاه هم در این کمک‌ها و همراهی‌ها نقش اساسی دارد».

در این مراسم گزارشی از روند اجرای پروژه توسط مجری پروژه ارائه شد و از مجریان این پروژه تقدیر به عمل آمد و از سوی بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد تندیس و لوحی به خانواده آیت‌الله عمید زنجانی اهدا شد و سپس میهمانان از بخش‌های مختلف خوابگاه بازدید کردند.

هـر حمایتـی از طرف شما خیّر نیک‌اندیش و نیک‌نهاد، چه کوچک چه بزرگ، بی‌شک دریچه‌ایست بسوی فردایی روشن که جوانان امروز تحت حمایت شما، بخشی از سازندگان آن فردایند. بذری را که امروز به مهر می‌کارید، فردا به غرور و سرور خواهید دروید. شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.ut.ac.ir/  نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و ارتقای علم و دانش، اقدام فرمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید