علی مزاری دانشجوی بورسیه برتر بنیاد حامیان دانشگاه تهران

علی مزاری دانشجوی افتخارآفرین سه دوره بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران طی سال‌های تحصیلی ۹۶-۹۷، ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹ است. او علاوه بر اینکه به عنوان نفر اول در بین دانشجویان ورودی ۹۵ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران از نظر معدل کل، فارغ‌التحصیل شده است، مدال طلای المپیاد دانشجویی ادبیات فارسی ۱۳۹۸ را نیز کسب کرده است. مزاری در گفت‌وگو با خبرنگار بنیاد حامیان، از زندگی تحصیلی و موفقیت‌هایش در زمینه‌های گوناگون می‌گوید که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من علی مزاری، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و در حال حاضر دانشجوی مقطع ارشد رشته زبان‌های باستانی ایران در دانشگاه تهران هستم.

چگونه با بنیاد حامیان دانشگاه آشنا و در چه سال و چه ترمی بورسیه شدید؟

من در سال ۱۳۹۵ زمانی که دانشجوی ترم اول کارشناسی بودم، از طریق تبلیغات محیطی در دانشگاه، با بنیاد حامیان دانشگاه تهران آشنا شدم و همان سال برای بورسیه بنیاد ثبت‌نام کردم، اما به‌دلیل آن که در سال مذکور بورسیه بنیاد ملی نخبگان بودم، برای بورسیه بنیاد حامیان پذیرفته نشدم. سال تحصیلی بعد مجددا برای بورسیه تحصیلی بنیاد حامیان دانشگاه تهران ثبت‌نام کردم و توسط این بنیاد جهت این بورسیه پذیرفته شدم.

به نظر شما بورسیه چقدر در موفقیت دانشجویان اثرگذار است؟ اگر پیشنهادی دارید بفرمایید.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور، میزان حمایت‌های تحصیلی این بورسیه می‌تواند بیش‌تر از این باشد. به نظر من، صرف اهدای جایزه ماهانه کافی نیست و می‌توان علاوه بر جایزه ماهانه جایزه‌ها و امکانات دیگری را برای دانشجویان بورسیه در نظر گرفت. برای مثال، همین بُن خرید کتاب که امسال برای اولین بار به برخی از دانشجویان داده شد، بسیار طرح خوبی است و به نظر من باید بیش‌تر به این موارد و ایده‌ها توجه شود؛ خصوصا اینکه در سال‌های اخیر قیمت کتاب بسیار زیاد شده و مهم‌ترین نیاز یک دانشجو کتاب است. همچنین می‌توان طرح‌های دیگری را پیشنهاد داد که در سال‌های پیش‌رو توسط بنیاد حامیان به کار بسته شود، مانند بسته‌های حمایتی از دانشجویان جهت شرکت در دوره‌های آموزشی و کلاس‌های آزاد مربوط به رشته تحصیلی‌شان، حمایت‌های مالی جهت شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی، وام‌های دانشجویی و غیره.

بهتر است حمایت‌های بنیاد از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر و گسترده‌تر باشد، زیرا این دانشجویان از نظر فشار تحصیلی و مسائل دیگر در اولویت‌اند.

آیا مایل هستید خودتان روزی خیّر دانشگاه شوید؟

خیر دانشگاه شدن رویدادی بسیار زیبا و پر از حس خوب است که من قطعا دوست دارم در آینده خود نیز در این امر شرکت کنم. بارها با خودم فکر کرده‌ام که شاید در آینده بتوانم از نظر مالی خیر دانشگاه بشوم و خیلی از کارهایی که دوست دارم را در دانشگاه در جهت حمایت از دانشجویان و دانشگاه انجام بدهم. خصوصا حمایت از دانشکده ادبیات و رشته‌های علوم انسانی که در مقایسه با دیگر رشته‌ها از ضعف‌های بیش‌تری و حمایت‌های کمتری رنج می‌برند. برای مثال همین الآن هم بعضی اوقات با خود فکر و برنامه‌ریزی می‌کنم که یک سری از کتاب‌هایی که در دانشکده‌مان نیاز است و در کتابخانه موجود نیست را خریداری کرده و به کتابخانه دانشکده اهدا کنم. قطعاً در آینده که بتوانم از نظر مالی مستقل بشوم، در زمینه حمایت از دانشجویان علوم انسانی، اهدای کتاب به کتابخانه‌های دانشکده‌ها و مسائل دیگر فعالیت خواهم کرد.

برای کلام آخر، آیا نکته‌ای است که دوست دارید به آن اشاره کنید؟

سال ۹۷ که جشن بورسیه بنیاد حامیان در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، من از مجری اجازه خواستم و پشت میکروفون نکته‌ای را گفتم که دوست دارم اینجا هم آن را تکرار کنم. یک سخن من خطاب به دانشجویان است که اگر شما از اینگونه بورسیه‌ها بهره‌مند می‌شوید و حتی پیش از بورسیه وقتی به کمک مالیات‌های مردم رایگان درس می‌خوانید، اخلاقا موظفید که در این کشور و در این دانشگاه خدمات علمی انجام بدهید. اینگونه نباشد که به محض فارغ‌التحصیل شدن اپلای کنیم و برویم! سخن دومم با مسئولین دانشگاه و بنیاد حامیان است، از آنها خواهش می‌کنم که علوم انسانی را دریابید! دیگر رشته‌ها، چه رشته‌های فنی و چه رشته‌های پزشکی، از نظر حمایت‌های مالی و از جهت بازار کار و از نظر جایگاه اجتماعی از وضعیت نسبتا بهتر یا خیلی بهتری برخوردار هستند، اما رشته‌های علوم انسانی از هر نظر ضعف‌های بسیار زیادی دارند. خصوصا آنکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در جامعه نمی‌توانند شغل پیدا بکنند. لازم است که بنیاد حامیان و دیگر نهادهای مربوط توجه بیش‌تری به دانشجوها و دانشکده‌های علوم انسانی مبذول کنند، مانند حمایت‌های پس از فارغ‌التحصیلی از دانشجویان، کمک در جذب و استخدام، کمک به بازسازی و توانمندسازی مادی و معنوی دانشکده‌ها، حمایت از استادان و پژوهشگران.

شایان ذکر است، آقای مزاری افتخارات دیگری نظیر مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی ادبیات فارسی ۱۳۹۴، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ۱۳۹۹، رتبه نهم کنکور کارشناسی ارشد زبان‌های باستانی ایران ۱۳۹۹ و رتبه ششم کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ۱۳۹۸ را در کارنامه دارد. هم‌چنین می‌توانید فیلم سخنرانی ایشان در مراسم جشن بورسیه بنیاد حامیان را از لینک روبرو ببینید: https://www.aparat.com/v/URf9w

بنیاد حامیان دانشگاه تهران از اینکه این دانشجوی پرتلاش وقت خود را در اختیار ما قرار داده‌اند کمال سپاس‌گزاری را داشته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان توفیقات روزافزون خواستار است.

دانشجویان گرامی بورسیه برتر ادوار بنیاد حامیان دانشگاه تهران که مایل‌اند موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری‌شان در سایت بنیاد اطلاع‌رسانی شود، می‌توانند درصورت داشتن حداقل یکی از شرایط زیر از طریق ثبت مستندات خود در سامانه ثبت درخواست‌های دانشجویان بورسیه به آدرس https://utf.ut.ac.ir/darkhasthaye-man/ اقدام فرمایند.

۱- کسب ۲ مرتبه عنوان رتبه نخست در رشته تحصیلی خود

۲- رتبه های برتر پذیرفته شده در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری تحصیلی

۳- کسب عنوان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری تحصیلی

۴- رتبه های نخست در المپیاد های علمی دانشجویی معتبر

۵- کسب رتبه بین المللی در مسابقات ورزشی

۶- رتبه نخست در جشنواره های علمی معتبر

۷- انصراف دانشجویان واجد شرایط بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نفع سایر افراد

۸- راه اندازی موفقیت آمیز استارت آپ یا شرکت در حوزه کارآفرین

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید