مرحوم فتح‌الله عباد

مرحوم استاد فتح الله عباد

تولد: 1280   درگذشت: 1360

شغل: استاد دانشگاه، نقاش، مجسمه‌ساز

مورد اهدا: 114 اثر شامل تابلو نقاشی، مجسمه و حجم، پارچه بوم، بوم خالی رنگ نشده و تکه‌های تابلوهای آسیب‌دیده

شادروان فتح‌ الله عباد متولد سال 1280 در تهران می­‌باشد. پدر ایشان رضی ملقب به صنیع همایون از صنعت‌گران بنام دربار یکی از آخرین شاهان قاجار بود و در نقش زدن بر قلمدان مهارت بسزایی داشت. مرحوم استاد فتح الله عباد از همان ابتدای جوانی تحت تأثیر هنر پدر، شیفته هنر و نقش می‌شود و استعداد سرشار مرحوم عباد او را به محضر درس استاد کمال­ الملک کشاند و یکی از شاگردان برجسته ایشان بودند، تا جایی که بین سال‌­های 1300 تا 1305 در سن 20 تا 25 سالگی به سمت معلمی در مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک مشغول به تدریس شد. مرحوم استاد عباد در سال ۱۳۰۵ جهت مطالعه و کسب دانش و پرورش هنری، عازم اروپا می‌شود و قریب ۱۵ سال در فرانسه اقامت می‌گزینند، به تحقیق و تحصیل می‌پردازند و در طول این مدت موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زیباشناسی و هنری می‌شوند. در طول اقامت در فرانسه به مطالعه دقیق آثار نقاشان دوران مختلف اروپا همت می‌گمارد. چنانچه در آثار و تابلوهای به جا مانده از ایشان توانایی، تبحر و شناسایی روش‌ها به خوبی مشهود می‌باشد. استاد در اواخر سال ۱۳۱۵ به ایران بازگشتند و پس از اینکه مدارک تحصیلی‌شان مورد تأیید شورای دانشگاه آن زمان واقع می‌گردد، به عنوان دانشیار باستان‌شناسی در دانشگاه مشغول تدریس می‌شوند. سال‌های خدمت استاد تا سال ۱۳۴۴ در دانشگاه ادامه می‌یابد، ولی به جهت ضایع شدن حق و حقوق ایشان در مورد احراز مقام استادی، تقاضای بازنشستگی می‌نمایند که با موافقت دانشگاه در آبان‌ماه سال 1344 در سن ۶۲ سالگی بازنشسته می‌شوند.

مرحوم استاد فتح الله عباد در طول عمر هنری خود خالق آثار و تابلوهای بسیار نفیس و ارزشمند هنری بوده اند که کلیه آن ها و حتی منزل مسکونی استاد توسط خواهر ایشان، مرحوم بانو شریف عباد که خود از فرهنگیان خیر و صدیق و زحمت کش بوده اند به دانشگاه تهران اهدا شده است. واگذاری این آثار هنری از طرف ایشان به دانشگاه دو هدف را دنبال می‌کرد: هدف اول اینکه دانشگاه را جای مناسبی برای حفظ و نگهداری از ارزش‌های هنری و ملی می‌دانستند و هدف دوم آن که مورد استفاده و مطالعه دانشجویان و علاقه‌مندان هنردوست قرار گیرد.

شمع حیات استاد پس از سال‌­ها فعالیت‌­های پرثمر هنری در تاریخ 5 شهریور 1360 به خاموشی ­گرایید. اهدائیات استاد فتح الله عباد در مخزن باغ نگارستان نگه­داری می­گردد.

نیت خیر و کمک این خیّر نیک‌اندیش چراغی را در دانشگاه تهران روشن کرد که هم‌اکنون بیش از 1500 نفر از دوست‌داران و اعضای خانواده دانشگاه (اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه) به جمع خیرین و واقفین دانشگاه پیوسته اند.

و این راه ادامه دارد حتی با اهدای 10 هزار تومان

برای حمایت از دانشگاه تهران کلیک کنید