معصومه شمس؛ دانشجو بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران

دانشجویان، جوانان آینده‌ساز کشور عزیزمان هستند که با فراگیری و به کاربستن‌ علم می‌توانند در آینده نقش اصلی را در پیشرفت علم و دانش ایران اسلامی داشته‌باشند.  در این راستا بنیاد حامیان دانشگاه تهران با حمایت‌های معنوی و مادی خیرین بزرگوار و نیک‌اندیش، زمینه را برای رشد و شکوفایی استعداد‌ها‌ و ارتقاء توانمندی‌های دانشجویان برتر دانشگاه تهران فراهم می‌کند. روابط‌عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران برای بهره‌مندی از آراء و نظرات دانشجویان، به سراغ ایشان رفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی خبرنگار بنیاد حامیان با معصومه شمس دانشجو بورسیه بنیاد حامیان است.

لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره سوابق تحصیلی خود توضیح دهید.

معصومه شمس دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته‌ی مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه تهران هستم. در دوران مدرسه در شهر خودم (لاهیجان) در مدارس مختلف (غیرانتفاعی، شاهد، تیزهوشان و دولتی) تحصیل کردم. در دبیرستان رشته‌ علوم انسانی را انتخاب کردم زیرا از ابتدا، در جست‌وجوی یافتن رشته‌ موردعلاقه‌ام بودم. نزدیک زمان کنکور با رشته‌ای به‌نام علوم ارتباطات اجتماعی آشنا شدم. این رشته چند سال پیش آن‌طور که الان شناخته شده، آن‌هم در شهرهای مختلف ایران به‌جز پایتخت، شناخته‌شده نبود، بنابراین به‌سختی با چند دانشجو و استاد در فضای مجازی ارتباط مختصری گرفتم و به‌کمک اعضای خانواده اطلاعاتی در مورد این رشته کسب کردم. تنوع و گستره‌ موضوعی ارتباطات و درس‌های مربوط به رسانه، به‌نظرم جذاب آمد. این بود که این رشته را به‌عنوان انتخاب اولم برگزیدم و خدا را شکر در همان اولین انتخاب هم پذیرفته شدم. مقطع کارشناسی را با همه‌ بالا و پایین‌های زندگی دانشجویی در شهری غریب و در خوابگاه در 7 ترم با موفقیت پشت سر گذاشتم و با معدل خوبی که در این دوره کسب کرده بودم، با کسب عنوان استعدادها درخشان رشته، بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی‌ارشد شدم. برای مقطع ارشد گرایش مطالعات فرهنگی و رسانه را انتخاب کردم و در کل خیلی از رشته‌ و انتخاب‌هایم که غالباً با مشورت خانواده، اساتید و دوستانم انجام شده راضی هستم. در حال حاضر دغدغه‌ اصلی‌ تحصیلی‌ام نگارش پایان‌نامه و انجام فعالیت‌های مرتبط پژوهشی در حوزه‌ موردعلاقه‌ام، یعنی «فرهنگ شهرت، سلبریتی و هواداری» است.

چگونه با بنیاد حامیان آشنا شدید؟

داستان آشنایی من با بنیاد حامیان به 5-6 سال پیش برمی‌گردد. نحوه‌ آشنایی‌ام با بنیاد بر می گردد به فراخوان بورسیه برتر بنیاد حامیان، که آن را در بُرد آموزش دانشکده و در یکی از گروه‌های مجازی مربوط به دانشکده دیدم و از آنجا که شرایط آن را که شامل رتبه در کنکور و در سال‌های بعد معدل بالا داشتم، چندین سال برای دریافت این بورسیه‌ اقدام کردم.

برای بورسیه دانشجویان، علاوه بر حمایت مالی و بورسیه کتاب، چه موارد دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟

به‌جز این موارد شاید تقدیر از دانشجویانی که به‌صورت جدی‌تر کار پژوهشی می‌کنند مناسب باشد. در همه‌ مقاطع و به‌ویژه در مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکتری حمایت و تقدیر در این زمینه‌ها ممکن است دانشجویان بیشتری را به پژوهشگری و انجام پژوهش‌های جدی در حوزه‌ مسائل و مشکلات کشور ترغیب کند. بنیاد حامیان دانشگاه تهران اگر بتواند در همکاری با پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها یا در همکاری با مسئولان و اساتید دانشگاه، چنین دانشجویانی را شناسایی کرده و از طرح‌های پژوهشی آن‌ها در قالب تألیف یا ترجمه‌ کتاب، نگارش مقاله و پایان‌نامه، گزارش سیاستی یا امثالهم حمایت کند، می‌تواند در این زمینه هم عامل مهمی برای ایجاد انگیزه در دانشجویان و فضاهای دانشگاهی باشد.

حمایت خیرین از دانشجویان تا چه حد می‌تواند در گسترش فرهنگ نیکوکاری موثر واقع شود؟

خیلی زیاد. بدون شک تجربه‌ مثبت بورسیه‌شدن یا دریافت انواع حمایت از سوی خیّرین، تا مدت‌ها در خاطر دانشجویان باقی می‌ماند و به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه آن‌ها را به انجام این کار در آینده ترغیب می‌کند. حتی اگر نیکوکاری آنان به شکلی دیگر و در جایی دیگر خارج از بنیاد بروز پیدا کند، اما به هر حال نمی‌توان آثار مثبتش را در گسترش فرهنگ نیکوکاری در جامعه و به‌ویژه در بین دانشجویان نادیده گرفت.

از مسئولین آموزش عالی چه انتظاراتی در حوزه‌ کارآفرینی و اشتغال دارید؟

مشکل اشتغال بسیاری از افراد در جامعه بر کسی پوشیده نیست و طبیعتاً انتظار و خواسته‌ من هم رسیدگی جدی به این مشکل است. برای مثال دانشجویان مستعدی هستند که بعد از فارغ‌التحصیلی امکان کار در فضایی مرتبط با رشته‌شان را پیدا نمی‌کنند. آیا تمایل دارید در آینده حامی دانشگاه تهران شوید؟ اگر در آینده سطح مالی خوبی داشته باشم، سعی ‌می‌کنم به‌نحوی در حد توانم حامی باشم. بدم نمی‌آید وضع مالی‌ام آن‌قدر خوب باشد که یکی از حامیان دانشگاه خودم هم باشم؛ اما واقعیتش فکر می‌کنم این دانشگاه خداراشکر به میزان زیادی دیده می‌شود و امکان جذب حامیان و خیّران زیادی دارد؛ بنابراین در چنان شرایطی احتمالاً ترجیح من حمایت از یکی از دانشگاه‌ها یا مدارس محروم‌تر در شهر و استان خودم باشد.

برای خانم شمس آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون را داریم. برای اطلاع از اخرین اخبار بنیاد حامیان دانشگاه تهران در حوزه‌های خیرین، بورسیه، رویداد‌ها و فراخوان‌ها، صفحات مجازی بنیاد در شبکه‌های اجتماعی را با شناسه Hamiyanut@  دنبال کنید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید