پریسا صبری دانشجوی بورسیه برتر بنیاد حامیان: ایده تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران بهترین کاری بود که تا به‌حال دیده‌ام.

پریسا صبری دانشجوی چهار دوره بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران است. او برای دو دوره در مقطع کارشناسی و دو دوره نیز در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه شده است. صبری درگفت‌وگو با خبرنگار بنیاد حامیان، از زندگی تحصیلی و موفقیت‌هایش در زمینه‌های گوناگون می‌گوید که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

پریسا صبری هستم. در مقطع کارشناسی در رشته زبان روسی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی تحصیل کرده‌ام و کارشناسی ارشد را در رشته مطالعات روسیه، دانشکده مطالعات جهان به اتمام رسانده‌ام.

چگونه با بنیاد حامیان دانشگاه آشنا شدید و در چه سال و چه ترمی بورسیه دریافت کردید؟

من از دوران کارشناسی که در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی مشغول به تحصیل بودم، با بنیاد حامیان دانشگاه تهران آشنا شدم. ترم پنجم کارشناسی از طریق یکی از دوستانم که تمام برنامه‌های بنیاد را دنبال می‌کرد، متوجه شدم چنین نهادی در دانشگاه تاسیس شده و توسط خیرین اداره می‌شود و هرساله تعدادی از دانشجوها را بورسیه می‌کند. بر ‌این اساس از سال ۱۳۹۵ طی دو دوره دوم و سوم توسط بنیاد حامیان بورسیه شدم. پس از آن در مقطع کارشناسی ارشد نیز دو مرتبه در بخش افتخارآفرینان، یک‌بار در ۱۳۹۷ به دلیل کسب رتبه ۵ کنکور ارشد و یک‌بار نیز در سال ۱۳۹۸ به‌دلیل کسب دو مرتبه رتبه نخست رشته تحصیلی خودم توسط بنیاد حامیان مورد تقدیر قرار گرفتم.

به نظر شما بورسیه چقدر در موفقیت دانشجویان اثر‌گذار است؟ اگر پیشنهادی دارید بفرمایید.

به نظرم همیشه وجود یک محرک و مشوق خارجی تاثیر خاصی بر نحوه رقابت و تلاش کردن می‌گذارد، نه اینکه دانشجو به طور عادی تلاشی نکند و درسش را خوب ادامه ندهد. اما برای من شخصا روزنه امیدی بود همین که می‌دیدم اگر تلاش کنم معدل خوب یا رتبه خوبی کسب کنم، جایی دیده می‌شوم و مورد تقدیر قرار می‌گیرم. پشتیبانی شدن دلگرمم می‌کرد تا بیش‌تر تلاش کنم. واقعا تشویق شدن و دیده شدن حس خیلی خوبی به هر انسانی می‌دهد و برای بیش‌تر تلاش کردن و پیشرفت کردن‌‌ انگیزه بیش‌تری ایجاد خواهد کرد. به نظرم چنین مکانیزمی در تمام دانشگاه‌های ایران می‌بایست وجود داشته باشد. اگر تعداد کمی از افراد بورسیه و تشویق شدن را تجربه کنند، باعث می‌شود فضای دانشگاه رنگ دیگری پیدا کرده و رقابت بیش‌تر شود.

چگونه پله‌های ترقی و پیشرفت را در طول تحصیل در دانشگاه طی کردید؟

من هم در مقطع کارشناسی و هم ارشد علاقه زیادی به رشته‌ام داشتم. همیشه سعی می‌کردم خیلی خوب مطالب مرتبط با رشته خودم را متوجه شوم و صرفا به عنوان درسی که باید پاس شود به دروس رشته خودم نگاه نمی‌کردم. حتی در مقطع ارشد به کمک یکی از بهترین اساتیدم جناب آقای دکتر رسولی‌نژاد که جا دارد صمیمانه از زحمات ایشان تشکر کنم، در بحث پژوهش و مقاله‌نویسی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردم و توانستم به هدف و آرزویی که همیشه در سر داشتم برسم و مقاله علمی پژوهشی هم بنویسم و به چاپ برسانم. بنابراین می‌توانم بگویم دستیابی به موفقیت و پیشرفت هم تلاش و هم علاقه‌ می‌خواهد، چون اگر به رشته و کاری که انجام می‌دهید علاقه نداشته باشید امکان اینکه یکجا دست از تلاش بکشید خیلی زیاد است.

برای کلام آخر، آیا نکته‌ای است که دوست دارید به آن اشاره کنید؟

خیلی دوست داشتم فرصتی پیش بیاید تا بتوانم مستقیم و از ته قلب از زحمات تمام کسانی که در بنیاد حامیان دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند، به ویژه خیرین محترم تشکر کنم. ایده و ماهیت تاسیس چنین سازمانی بهترین کاری بود که تا به‌حال دیده‌ام. شادی و خوشحالی که از بورسیه شدن و مورد تشویق قرار گرفتن طی چهار دوره در بنیاد حامیان به من دست داد بهترین احساسی بود که تجربه کردم و هیچگاه طعم شیرین آن را از یاد نخواهم برد. امیدوارم به هدف بعدی‌ام که عضو هیئت علمی شدن است هم دست پیدا کنم و بتوانم در کشور خودم به دانشگاه خودم خدمت کنم و گوشه‌ای از دینم را به دانشگاه تهران ادا کنم.

شایان ذکر است که خانم پریسا صبری در سال جاری موفق به کسب رتبه اول کنکور دکتری مطالعات جهان شده‌اند. از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنیم که وقت خود را در اختیار ما گذاشتند و برای ایشان از پروردگار بخشاینده توفیقات روزافزون در تمام مراحل زندگی آرزومندیم.

دانشجویان گرامی بورسیه برتر ادوار بنیاد حامیان دانشگاه تهران که مایل‌اند موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری‌شان در سایت بنیاد اطلاع‌رسانی شود، می‌توانند درصورت داشتن حداقل یکی از شرایط زیر از طریق ثبت مستندات خود در سامانه ثبت درخواست‌های دانشجویان بورسیه اقدام فرمایند.

۱- کسب ۲ مرتبه عنوان رتبه نخست در رشته تحصیلی خود

۲- رتبه‌های برتر پذیرفته شده در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری تحصیلی

۳- کسب عنوان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری تحصیلی

۴- رتبه‌های نخست در المپیادهای علمی دانشجویی معتبر

۵- کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات ورزشی

۶- رتبه نخست در جشنواره‌های علمی معتبر

۷- انصراف دانشجویان واجد شرایط بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نفع سایر افراد

۸- راه‌اندازی موفقیت آمیز استارت‌آپ یا شرکت در حوزه کارآفرین

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید