پنجشنبه 27 آذر، به یاد خیرین جاودان دانشگاه تهران

در روز پنجشنبه 27 آذر، یاد خیرین جاودان دانشگاه تهران، مرحوم محمود افشار یزدی و مرحوم فرخ غفاری را گرامی می‌داریم.

فرخ غفاری فرزند حسنعلی غفاری در ۷ اسفند ۱۳۰۰ در تهران به دنیا آمد.

او در ۱۱ سالگی به همراه پدرش که مدتی وزیر مختار ایران در بلژیک بود، به اروپا سفر کرد و تحصیلات متوسطه را در آنجا به پایان رساند و سپس به فرانسه مهاجرت کرد و علی‌رغم میل پدر که علاقه‌مند بود فرخ حقوق بخواند به دانشگاه گرونوبل فرانسه رفت و در رشته ادبیات تحصیل کرد. غفاری در سال‌هایی که همراه با تحصیل ریاست کمیته جشن‌ها و نمایش‌های دانشجویی را عهده‌دار بود، فعالیت هنری خود را با تئاتر در فرانسه آغاز کرد.

غفاری سینمای حرفه‌ای را با ساخت فیلم جنوب شهر در سال ۱۳۳۷ آغاز کرد. او همچنین فیلم شب قوزی را بر اساس یکی از داستان‌های هزارویک شب ساخت که سبب شد تماشاگر با کیفیت شرایط زندگی قشرهای مختلف جامعه و جنبه‌های تیره و روشن اخلاقیات مردم آشنایی دقیقی داشته باشد.

از دیگر فعالیت‌های جنبی غفاری می‌توان به تأسیس کانون ملی فیلم در تهران و مسئولیت‌هایی نظیر محقق تاریخ سینمای ایران، مدیرعامل فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم در پاریس، مؤسس و مدیر آرشیو فیلم ایران و فیلم‌خانه ملی ایران، معاون فرهنگی سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران، قائم مقام مدیرعامل جشن هنر شیراز و مدیر نخستین جشنواره جهانی فیلم تهران اشاره کرد. ایشان یک مجموعه کتاب ارزشمند به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و مرکز اسناد ملی اهدا کرده است.

فرخ غفاری سینما شناس، مورخ، منتقد، کارگردان، و از پیشگامان سینمای مدرن ایران در روز یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ در شهر پاریس درگذشت.

محمود افشار یزدی، فرزند محمدصادق، در سال ۱۲۷۲ خورشیدی در یزد متولد شد. او همراه با تحصیل مقدمات علوم جدید، زبان انگلیسی را در هند فرا گرفت و پس از سه سال به تهران آمد و در مدرسه علوم سیاسی به تحصیل پرداخت.

در نوزده سالگی به قصد ادامه تحصیل راهی سوئیس شد و طی هفت سال تحصیل در لوزان دوره لیسانس و دکتری حقوق را به پایان برد و از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه لوزان درجه دکتری دریافت کرد. 

محمود افشار پس از به پایان رساندن دوره دکتری در سال ۱۳۰۰ به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۰۵ به دعوت علی‌اکبر داور وارد تشکیلات نوین قضایی شد و به مستشاری استیناف تهران منصوب گردید و بعد از ترک آنجا، تا سال ۱۳۱۲ ریاست اداره اقتصادی و حقوقی را به عهده گرفت. با بازگشت دوباره افشار به عدلیه، او ابتدا به مقام دادیاری دیوان عالی کشور رسید و چندی بعد مقام مستشاری یافت.

افشار یزدی از سال ۱۳۰۰ وارد عرصه مطبوعات شد. در سال ۱۳۰۴ مجله آینده را تأسیس کرد که ابتدا دو سال (۲۴ شماره) منتشر شد. سپس از سال ۱۳۲۳ انتشار آن را از سر گرفت و ۱۶ شماره مجله طبع شد. انتشار مجله آینده را یک بار دیگر در سال ۱۳۳۸ تجدید کرد و تنها ۶ شماره انتشار داد. دوره جدید مجله آینده در سال ۱۳۵۸ توسط فرزندش ایرج افشار آغاز به انتشار کرد.

دکتر محمود افشار با ایجاد بنیاد موقوفات، قسمتی از مستغلات خود را در باغ فردوس شمیران وقف مؤسسه لغت‌نامه دهخدا دانشگاه تهران کرد و بخشی دیگر از مستغلات خود را در باغ فردوس و دیگر نقاط تهران وقف زبان فارسی و تمامیت ارضی ایران کرد که شرح مفصل آن در کتاب پنج وقفنامه دکتر محمود افشار یزدی آمده است.

در سال ۱۳۵۲ دکتر افشار دارایی خود را در قالب یک بنیاد فرهنگی شامل اقلام گوناگون به دانشگاه تهران تقدیم کرد. محمود افشار یزدی در ۲۸ آذر ۱۳۶۲ در سن ۹۰سالگی در تهران بدرود حیات گفت.

یادشان گرامی

راهشان پررهرو

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید