دکتر چیت‌ساز: بنیاد حامیان به عنوان حلقه اتصال دانشگاه و جامعه عمل می‌کند.

دکتر احسان چیت‌ساز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از خیرین اندوخته صندوق نیکوکاری بنیاد حامیان است. دکتر چیت‌ساز مبالغی به صورت ماهانه و مستمر به اندوخته و صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری دانشگاه تهران اهدا می‌کنند. ایشان در گفتگو با خبرنگار بنیاد حامیان دانشگاه تهران، از دیدگاه خود نسبت به بنیاد حامیان و نیکوکاری در حوزه علم و فناوری می‌گوید که در ادامه می‌خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید.

احسان چیت‌ساز، عضو هیئت علمی دانشکده کار‌آفرینی و معاون توسعه بازار پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات هستم.

نحوه آشنایی شما با بنیاد حامیان دانشگاه تهران چگونه بود؟

من در سال۹۳-۹۲ به واسطه دوستانی که در حال تدوین و شکل دادن به فعالیت‌های بنیاد بودند، با بنیاد آشنا شدم و در این میان آینده مطلوبی از بنیاد در ذهن من شکل گرفت و افتخار حامی بودن نصیب من شد.

به نظر شما نوع فعالیت‌های بنیاد حامیان دانشگاه تهران، چه تاثیری بر روند رشد و توسعه دانشگاه می‌گذارد؟

بنیاد حامیان اثر اساسی بر دانشگاه های نسل سوم که کارآفرین هستند، می‌گذارد. بنیاد از طریق کمک به استقلال دانشگاه و یاری رساندن در سیاست‌گذاری دانشگاه، به عنوان حلقه اتصال دانشگاه و جامعه عمل می‌کند. به علاوه بنیاد حامیان با جذب منابع برای توسعه فعالیت‌های علمی-آموزشی، به دانشجویان کمک می‌کند تا دغدغه مالی نداشته باشند و بر درس خود تمرکز کنند و در نهایت به خودشکوفایی برسند.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران را در آینده چگونه می‌بینید؟

دانشگاه با به وجودآمدن دانش و فناوری‌های همگرا توسعه پیدا می‌کند. دانشگاه‌ها نوع کارکردها، شیوه ارائه مفاهیم و نحوه ارزش‌گذاری‌ها را در جامعه تغییر می‌دهند و این امر نیازمند یادگیری‌های پیوسته و منابع است تا در آینده بتوانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم. نیاز‌های جدید باید توانمند شوند و با توجه به ترندی که منابع آموزش عالی در کشور دارد به نظر می‌رسد که نظام دولتی و مسئولین بودجه نمی‌توانند نیازهای دانشگاه را به خوبی حل و فصل کنند. قسمتی از این نیاز‌ها باید توسط کارآفرین‌های دانشگاهی تامین شود و قسمت دیگر نیز باید در زمینه وقف و دریافت کمک‌های اجتماعی حل شود. بنیاد می‌تواند با شناسایی نیاز‌های واقعی صنعت و جامعه نسبت به رفع آنها اقدام کند؛ مثلاً ما باید یادگیری مسئله محور را در دانشگاه تسری بدهیم و از آن طرف برای حل مسائل جامعه، منابع را جذب کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهیم. بنیاد می‌تواند بستری برای شناسایی نیاز های جامعه و صنعت و سپردن آن به بدنه دانشگاه باشد و از این طریق دانشجو ها ضمن اینکه از نظر مالی منتفع می‌شوند، به واسطه کاربست دانش خود در حل مسائل جامعه نیز مهارت به‌دست می‌آورند. یک مجموعه مانند بنیاد حامیان نیاز است تا رهبری و تسهیل‌گری این فضا را به عهده گیرد.

چه توصیه‌ای به دانشجویان بورسیه دانشگاه دارید؟

همه اعضا دانشگاه تلاش می‌کنند با دانش و مهارت به‌روز و با مسئولیت‌های خودشان در دانشگاه و جامعه ایجاد ارزش کنند. ارزش و تاثیرگذاری اجتماعی مهمترین انتظاری است که از دانشجو می‌رود. وظیفه ما است که بتوانیم سهمی برای بهبودی جامعه فراهم کنیم. مسئولیت‌پذیری باعث می‌شود دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران نسبت به دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها به‌واسطه اینکه اراده تاثیر و تغییر محیط اجتماعی را دارند، متفاوت باشند.

برای کلام آخر آیا نکته‌ای هست که دوست داشته باشید به آن اشاره کنید؟

ما برای تاثیر‌گذاری در جامعه باید فرایند‌های تاثیر را یاد بگیریم و یکی از فرایندهای این تاثیر‌گذاری توسط دانشجویان، فراگیری دانش است که توسط اساتید ارائه می‌شود. با تجزیه و تحلیل این دانش، به لایه‌های بالاتر علوم می‌رسیم و در اینجا افرادی می‌توانند تاثیر اجتماعی را ایجاد کنند که توانسته باشند این فرایند را درونی کرده باشند. دانشجویان با فراگیری علم و دانش و در مرحله بعد با به‌کار بستن آن، دانش را به سرمایه خودشان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، تبدیل می‌کنند.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران از دکتر چیت‌ساز برای اینکه با ما همراه بودند و وقت گرانبهای خود را در اختیار ما گذاشتند، کمال تشکر را دارد و برای ایشان توفیقات روزافرون از درگاه حق آرزومند است.

شایان ذکر است قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و مدیرکل برنامه، بودجه و تحول سازمانی دانشگاه تهران، مشاور عالی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، مدیر مرکز فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران و معاونت توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، در کارنامه کاری دکتر احسان چیت‌ساز به چشم می‌خورد.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران از خیرین نیک اندیش درخواست دارد با توجه به این ایام و لزوم حفظ فاصله گذاری اجتماعی، برای پرداخت مبالغ حمایتی خود به صندوق نیکوکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران، می توانند با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.ut.ac.ir/ نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و اعتلای علم و دانش، اقدام نمایند.

هـر حمایتـی از طرف شما خیّر نیک اندیش، فـارغ از نـوع و مقـدار آن، الهـام‌بخـش آغـاز فصلـی جدیـد در آفرینـش آینـده روشـن بـرای جوانـان کشـور عزیزمـان خواهـد بـود.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید