مرحوم سید محمدعلی جمال‌زاده

زنده‌یاد محمدعلی جمال‌زاده

تولد: 1282   درگذشت: 1376

شغل: نویسنده

مورد اهدا: وقف حق طبع و نشر کلیه آثار قلمی استاد تا 30 سال بعد از درگذشت و کلیه سهام خود و سود آن از دو شرکت سیمان شمال و تهران

سید محمدعلی جمال‌زاده فرزند سید جمال‌الدین، در سال 1270 در خانواده‌­ای مذهبی در اصفهان به دنیا آمد. پس از عزیمت به تهران در سال 1282، سید محمدعلی برای تحصیل به بیروت فرستاده شد. در این زمان جمال‌زاده 12 سال بیشتر نداشت. ایشان در سال 1289 برای ادامه تحصیل به اروپا مهاجرت کردند و بعدها در سال 1293 دیپلم حقوق خود را از دانشگاه دیژون فرانسه دریافت کردند. جمال‌زاده در سال 1294 برای شرکت در کمیته ملّیون ایران وارد برلین شد و تا سال 1310 در برلین ماند و در این سال‌­ها به کار در مجله و داستان­‌نویسی پرداخت. سپس به ژنو عزیمت کرد و در آن جا در مؤسسه بین­‌المللی کار، شغلی یافت و تا سن بازنشستگی در این سمت ماند. جمال‌زاده برای همیشه در ژنو ماند و به تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه این شهر پرداخت و همزمان به کار داستان‌­نویسی ادامه می‌­داد. جمال‌زاده سرانجام در 17 آبان‌ماه 1376 در شهر ژنو درگذشت.

وی در سال 1354 بخشی از کتابخانه شخصی خود را به همراه مجموعه‌ای از دست نوشته‌ها و نامه‌هایش به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران اهدا کرد. وی علاوه بر این، اهدائیات دیگری نیز به دانشگاه تهران دارد که شامل حق التألیف کتاب‌هایش، سود سهام شرکت‌های سیمان تهران و شمال و سپرده‌های بانکی است.

مصارف هدایای جمال‌زاده به دانشگاه تهران طبق موافقت‌نامه نخستین، به تاریخ 23 مهر 1355، عبارت است از:

-کمک سالانه به خرید کتاب برای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

-کمک به دانشجویان برای نوشتن رساله‌‌ و تحقیقات ادبی و تاریخی که با نظارت هیأت امنای بخشش‌های سید محمدعلی جمال‌زاده انجام می‌شود.

همچنین بخشی از سودهای حاصل طبق تصمیم هیأت امنا، بر اساس تقاضای دانشگاه تهران، به مصرف می‌رسد که تاکنون کمک به خرید کتاب در کتابخانه دانشکده حقوق، هزینه ساخت يکی از ساختمان‌های خوابگاه دانشگاه تهران که به نام جمال‌زاده نامگذاری شده است و بازسازی چند تالار در دانشکده ادبیات و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، از آن محل تأمین شده است.

نیت خیر و کمک این خیّر نیک‌اندیش چراغی را در دانشگاه تهران روشن کرد که هم‌اکنون بیش از 1500 نفر از دوست‌داران و اعضای خانواده دانشگاه (اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه) به جمع خیرین و واقفین دانشگاه پیوسته اند.

و این راه ادامه دارد حتی با اهدای 10 هزار تومان 

برای حمایت از دانشگاه تهران کلیک کنید.