طعم شیرین امید، جایزه حمایتی تحصیلی دکتر راضیه یزدان‌ پرست

راضیه یزدان پرست

به روایت روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران، طعم شیرین امید آن‌گاه موثر خواهد بود که با خردی سازنده همراه شود. درباره بانویی بخوانیم که با این ترکیب متعالی توانست تمام محدودیت‌ها را پشت سر بگذارد.

فهم ارزش دانش

بانو راضیه یزدان پرست در سال 1333 و در شهر آبادان متولد شد. در ده سالگی و به دلیل بیماری مادر و نقل مکان به تهران، دیگر نتوانست به مدرسه برود. با این حال به صورت خودخوان پیش می‌رفت و در نهایت با موفقیت توانست جواز حضور در کلاس هفتم را کسب کند. پدر متشرع و مذهبی خانواده با ادامه تحصیل دخترانش مخالف بود و می‌خواست آن‌ها را از گزند آسیب‌های جامعه حفظ کند؛

با این حال بانوی بااراده داستان، که ارزش دانش را دریافته بود، بر دانشگاه رفتن پافشاری می‌کرد. او تمام تابستان را گریه کرد و با این استدلال که علاوه بر کسب دانش، شان و شخصیت خویش را هم حفظ خواهد کرد، در نهایت توانست خواسته‌اش را محقق سازد و پس از موفقیت در کنکور، به دانشگاه راه پیدا کند. اما این پایان راه نبود! تحصیل خواهران کوچک‌تر هم اهمیت داشت و علی‌رغم مخالفت شدید و سخت پدر، اصرارهای فراوان دختر بزرگ و مصمم خانواده ادامه پیدا کرد تا تنها خودش نبوده باشد که طعم شیرین امید را چشیده است!

استمرار در راهی دشوار

تحصیل خانم دکتر راضیه یزدان پرست در آمریکا مصادف شده بود با دوران انقلاب و آشوب در ایران. هجمه‌های روحی و روانی و وضعیت بسیار نامناسب اقتصادی، شرایط را دشوار می‌کردند اما استمرار در تلاش و امیدواری و کسب نمرات بالا موجب شد تا با توصیه اساتید، ایشان واجد شرایط دریافت بورسیه شود و بتواند ادامه تحصیل دهد.

اهمیت وجود خلاء!

خانم دکتر یزدان‌پرست می‌گوید مانند هواپیمایی که خیز برداشتن آن از زمین به خلاء وابسته است، یک انسان مصمم هم، نباید از وجود کمبودها و دشواری‌ها ناخوشایند باشد زیرا می‌داند که پیشران او خواهند بود. این اندیشه است که زندگی را می‌سازد و کسی که چنین اندیشه‌ای داشته باشد تقریبا شکست‌ناپذیر خواهد شد.

یک دوراهی دیگر

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پوردو آمریکا، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور، در مقطع دکترا، یک دوراهی دیگر پیش روی استاد آینده دانشگاه تهران قرار گرفت: بازگشت به ایران یا ادامه تحصیل و زندگی در آمریکا. انتخاب خانم دکتر یزدان‌ پرست بازگشت به وطن بود. این انتخاب اما برای او سختی‌های بیش‌تری در پی آورد؛ بازگشت به کشوری جنگ‌زده و متلاطم آسان نبود. موانعی موجود می‌توانستند هر شخصی را سرخورده و ناامید کنند اما ایمان قلبی باعث شد تا این بخش از زندگانی این بانوی مصمم هم با موفقیت سپری شود.

حرمت خانواده

پس از شهرت در دانشگاه تهران و کسب چند جایگاه شغلی مناسب، دختر پرتلاش خانواده یزدان‌ پرست، طبق عهدی که با خویش بسته بود، اولین حقوقش را به پدر و مادر اهدا کرد؛ این کار زیبا و ارزشمند ادامه داشت تا بتواند بخشی از زحمات و الطاف خانواده را جبران کند.

آزمایشگاه بچه اولی‌ها

استاد یزدان‌پرست که تاکنون دانشجویان نخبه و موفق بسیاری را پرورش داده، می‌گوید تمام دانشجویانش برای او دارای اهمیت‌اند؛‌ حتی آن‌هایی که معدل‌های بسیار پایینی دارند. او معتقد است ضعیف‌ترین دانشجویان هم نقطه قوتی دارند که با حمایت از آن‌ها و ارزش قائل‌شدن برایشان، می‌توان آن‌ها را همچون ققنوسی از زیرخاکستر بلند کرد. به همین دلیل نام یکی از آزمایشگاه‌هایش را بچه اولی‌ها نهاده است؛ جایی که مخصوص دانشجویان معدل پایینی است که انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند اما قطعا سرشار از استعداد و هوش هستند که کشف‌نشده یا مغفول مانده است!

جایزه حمایتی تحصیلی استاد راضیه یزدان پرست

شاید بتوان زندگی و فعالیت استاد راضیه یزدان پرست را در این بیت زیبا و عمیق جناب مولانا خلاصه کرد:

کوی نومیدی مرو اومیدهاست

سوی تاریکی مرو خورشیدهاست

 

در همین راستا ایشان با دوراندیشی و داشتن تفکر بلندمت، اقدام به پس‌انداز کردن بخشی از درآمد خود برای حمایت از نهاد علم کرد و سال‌ها بعد، پس از آشنایی با بنیاد حامیان دانشگاه تهران، آن را در قالب جایزه حمایتی تحصیلی به دانشگاه تهران بخشید. حالا دانشجویان دانشکده بیوشیمی و بیوفیزیک می‌توانند به یمن وجود چنین جایزه‌ای، از امکانات بیش‌تر و بهتری برای پیش‌بردن آزمایش‌ها و تحقیقات خود استفاده کنند تا هیچ‌گاه طعم شیرین امید را از خاطر نبرند.

برای خواندن مطالب بیش‌تر و جذاب‌تر و همراهی با ما در راستای ساختن بنیادی نیک و مستحکم برای دانشگاه و پیش‌بردن مرزهای علم، سایت و صفحات بنیاد حامیان دانشگاه تهران در فضای مجازی را دنبال نمایید.

برای ورود به صفحه جایزه حمایتی تحصیلی بنیاد حامیان دانشگاه تهران:          کلیک کنید     

برای ورود به کانال تلگرام بنیاد حامیان دانشگاه تهران:                                 کلیک کنید     

برای ورود به صفحه اینستاگرام بنیاد حامیان دانشگاه تهران:                         کلیک کنید    

برای ورود به کانال واتساپ بنیادحامیان دانشگاه تهران:                               کلیک کنید

گرافیست: یکتا قربانی

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید