به یاد خیرین جاودان متولد اردیبهشت

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران، از بین خیرین جاودان دانشگاه تهران، نام مرحوم اللهیار صالح و مرحوم کشکویی در اردیبهشت ماه به مناسبت تولد این بزرگواران بیش از گذشته مارا به یاد نیت خیرو جاودانه‌شان می‌اندازد.

اللهیار صالح

اللهیار صالح فرزند میرزا حسن‌خان مبصرالممالک نایب الحکومه ناحیه‌الحکومته در ۲۷ اردیبهشت ۱۲۷۶ در روستای آران از توابع شهر کاشان به دنیا آمد. او در دوران رضاخان که انتخاب نام خانوادگی اجباری شد، خانواده اللهیار صالح نام خانوادگی صالح را برگزیدند که از نام جلد دوم محمد صالح گرفته شده بود.

تحصیلات ابتدایی و زبان فرانسه و عربی را در مدرسه علمیه کاشان یاد گرفت. بعد از آن به تهران آمد وارد کالج آمریکایی‌ها(دبیرستان البرز) شد و در آن جا به زبان انگلیسی مسلط شد و به عنوان مترجم در سفارت آمریکا پذیرفته شد. او نمایندگی ایران را در چندین شورای بین‌المللی بر عهده داشت و به معاونت وزارت مالیه نیز رسید و تا سال ۱۳۱۹ در این سمت باقی بود.

او به شعر و ادب و فرهنگ ایرانی عشق می‌ورزید و مقالاتی را در مجلۀ آینده به چاپ رسانید. سوابق او در ایران‌دوستی و خدمت به فرهنگ و ادب ایرانی سبب شد تا از سوی دکتر محمود افشار به عضویت شورای تولیت بنیاد دکتر محمود افشار درآید.

اهدای 11 جلد نسخه خطی نفیس به کتابخانه مرکزی و مرکز استاد ملی اقدام نیک و جاودانه ی او است.

حاج عباس کشکویی

مرحوم حاج عباس کشکویی در تاریخ اول اردیبهشت سال ۱۳۰۲ در جهرم به دنیا آمد.

این خیر نیک‌اندیش، کشاورز و باغدار بود و در سال ۱۳۶۹ کشاورز نمونه کشور شد. او در سال ۱۳۹۲ در سال ۸۴ سالگی درگذشت. اهدای زمین شبکه لرزه نگاری جهرم را به مساحت 725 متر مربع به موسسه ژئوفیزیک در سال 1384 اقدام نیک این خیر جاودان بود.

یادشان گرامی و رهشان پر رهرو

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید