اگر در آینده تمکن مالی کافی کسب کردم چند دانشجو را بورسیه می‌کنم

سید محمدرضا احمدی، دانشجوی یک دوره بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران است. او در سال چهارم مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع مشغول به تحصیل است و از رتبه های برتر ورودی 97 بوده است.

خبرنگار بنیاد حامیان دانشگاه تهران در گفت‌وگویی درباره اهداف و برنامه‌های آقای احمدی و نیز درباره نگرش و نظرشان درباره اعطای این جایزه تحصیلی بنیاد پرسیده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه خواهد آمد:

خودتان را معرفی کنید.

سید محمدرضا احمدی دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع ورودی 97 پردیس فارابی دانشگاه تهران هستم. و در سال تحصیلی 1399-1400 بورسیه دانشگاه تهران بوده ام در ترم های 3 و4.

چطور با بنیاد حامیان دانشگاه تهران آشنا شدید، چطور بورسیه دانشگاه تهران شدید؟

با بنیاد حامیان دانشگاه تهران از طریق غرفه‌های موجود در دانشگاه آشنا شدم، به دلیل معدل خوبم و اینکه رتبه اول ورودی خودمان بودم، بورسیه بنیاد حامیان دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

تا چه حد با فعالیت‌های بنیاد حامیان آشنایی دارید؟

در دانشگاه که بودیم و کلاس‌ها به صورت حضوری بود، در دفتر بنیاد حامیان دانشگاه تهران که در دانشکده حقوق و ساختمان مرکزی پردیس فارابی واقع بود با فعالیت‌های بنیاد تا حدودی آشنا شدیم. هم در بخش مهارت افزایی و هم در بخش معرفی برای اشتغال. می‌دانم خیرین دانشگاه تهران یا دانشگاه تهرانی بوده اند و یا اینکه علاقه مند به حمایت از دانشگاه هستند.

پیشنهادی برای بهتر شدن بورسیه دارید؟

 پیشنهادهایی مانند افزایش مبلغ بورسیه نیز در همایش‌هایی که من شرکت کردم و برای تجلیل از رتبه‌های برتر مطرح شد که این کار باعث می‌شود افراد کمتری بورسیه شوند اما اثر گذاری این کار بیشتر خواهد شد.

بورسیه شدن در موفقیت‌های شما چه اثری داشته است؟

بورسیه شدن آرامش روانی را ایجاد کرد. با انگیزه بیشتری درس می‌خواندم و هنگامی که انگیزه ام کم می‌شد پیامک واریزی انگیزه ی خوبی برای درس خواندن بود و محرکی بود که برای معدل بهتر بیشتر تلاش کنم.

به نظر شما حمایت‌های بنیاد حامیان در دوران کرونا به چه شکلی باشد بهتر است

بنیاد حامیان برای دانشجویان بورسیه شرکت در برخی کارگاه‌ها را با تخفیف ویژه اعمال می‌کند. به نظرم این طرح بسیار خوبی است اگر گسترده تر بشود یا دوره‌هایی که دانشجویان به آنها بیشتر احتیاج دارند شناسایی شوند بهتر خواهد شد.

این دوره ها در رشته مهندسی صنایع دوره‌های برنامه نویسی پایتون و اکسل هستند که به کار عده زیادی از دانشجویان خواهد آمد. اگر تخفیف دوره‌ها، روی دوره‌های پرطرفدار اعمال شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

بن کتاب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد با توجه به افزایش قیمت کاغذ اگر تخفیف روی بن کتاب اعمال شود؛ با تهیه کتاب های تخصصی باری را از روی دوش دانشجویان برمی‌دارد. تنوع دوره ها نیز می‌تواند گسترش پیدا کند.

پرداختی‌های دانشجویان بورسیه اگر افزایش یابد تاثیر گذارتر خواهد بود.

آیا خودتان نیز تمایل دارید روزی خیر دانشگاه شوید؟

اینکه دانشجو جوری حمایت شود که آرامش روانی داشته باشد حتما موثر خواهد.

ان شاالله اگر در آینده تمکن مالی کافی را کسب کردم که بتوانم چند دانشجو را بورسیه کنم، چرا که نه. بسیار خوشحال خواهم شد زیرا خودم در این شرایط بوده ام و می‌دانم آرامش روانی در بحث پژوهش و درس خیلی موثر است و شاید مهمترین عامل باشد.

آینده بنیاد حامیان را چگونه می‌بینید؟

به نظرم اینکه فضایی برای سازماندهی کارها و امور خیریه به طرق مختلف فراهم شده است خیلی عالی است و این موسسه در آینده گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌کنم بنیاد در آینده بتواند اکثر دانشجویان را تحت پوشش خودش قرار دهد. با توجه به گستردگی دانشگاه تهران که فکر می‌کنم حدودا 50 هزار دانشجو دارد اینکه بتوان دانشجویان بیشتری را تحت پوشش قرار داد کمک بسیار بزرگی به جامعه علمی خواهد بود. فعالیت‌‌های کنونی نقطه شروع بنیاد است و در آینده بسیار پیشرفت خواهد داشت.

به نظر شما بنیاد در زمینه حمایت از دانشجویان در زمینه اشتغال چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.پیشنهادی دارید؟

شرکت‌هایی هستند که به راحتی به دانشجویان اعتماد نمی‌کنند؛ افراد خیر فعال در این شرکت ها  می‌توانند علاوه بر اهدای کمکهای مالی از اعتبارشان در صنعت و شرکت‌های بزرگ استفاده کنند و به واسطه ی این افراد به دانشجویان اعتماد شود و برایشان کارآموزی محیا شود.

از آنجا که دانشجویان با استعداد و پر تلاشی در دانشگاه تهران وجود دارد فرصت دادن به دانشجویان برای اثبات خود بزرگترین کاری است که بنیاد حامیان می‌تواند انجام دهد. بنیاد می‌تواند نقش واسطه بین دانشجویان مستعد و شرکتهایی که نیاز به کارآموز و نیروی جوان و جدید دارند را ایفا کند. به نظر من ایجاد اشتغال بزرگترین کمک به دانشجویان است.

به نظر شما حمایت خیرین از دانشجویان تا چه حد به گسترش فرهنگ نیکوکاری می‌تواند کمک کند؟

دانشجویانی که من مصاحبه‌های آنها را خواندم و یا با آنها اشنا هستم و با بنیاد آشنا هستند تصمیم داشتند بعد از دوران دانشجویی و یا هنگامی که شاغل شدند و شغل ثابت پیدا کردند خودشان نیز خیّر شوند.

 

معتقدم بنیاد حامیان تا حدی بسیار زیادی می‌تواند به ترویج فرهنگ نیکوکاری به خصوص در جامعه علمی کمک کند.

بیشتر کمک‌های خیرخواهانه در جنبه‌های دیگر جامعه مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صرف می‌شود، اما گسترش نیکوکاری در جامعه علمی نیز می‌تواند جامعه علمی را متحول کند و امید و انرژی را در دانشجویان ایجاد کند.

نقاط ضعف وقوت بنیاد را در چه می‌بینید؟

نقاط قوت:

بیناد توانسته تعداد زیادی از خیّرین را دور هم جمع کند همچنین تعداد دانشجویان بورسیه سال به سال افزایش یافته است این یک دستاورد بزرگ است.

نقاط ضعف:

 پشتیبانی پرداختی‌ها جای بهتر شدن دارد. اطلاع رسانی‌ها نیز جای بهتر شدن دارد.

سخن پایانی

در اینجا هم به دو نکته ای که در قبلا به آن اشاره کردم اشاره می‌کنم؛اگر مبلغ بورسیه افزایش پیدا کند می‌تواند مبدا اتفاقات بسیار مثبتی باشد همینطور پیشنهاد می‌کنم مهلت ثبت نام بورسیه برای دانشجویان جامانده تمدید شود.

به این نکته نیز اشاره می‌کنم که بنیاد حامیان با حمایت‌هایش آرامش روانی در دانشجویان ایجاد کرده است و بخاطر تلاش‌ها و زحمات کشیده شده در بنیاد بسیاری از دانشجویان زندگی دانشجویی بهتری داشته اند و همینطور انگیزه‌های تحصیلی شان بیشتر شده است؛ این مهمترین کاری است که یک بنیاد برای افزایش و ارتقای سطح علمی دانشگاه می‌تواند انجام دهد.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران برای آقای احمدی آرزوی موفقیت و سلامتی روزافزون داشته و از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار ما قرار داده‌اند، کمال تشکر را دارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار، در حوزه‌های مختلف خیرین، بورسیه، رویداد‌ها و فراخوان‌های بنیاد حامیان دانشگاه تهران به کانال تلگرامی بنیاد به نشانی https://t.me/hamiyanUT بپیوندید.

تاریخ و زمان مصاحبه: یکشنبه 24 مرداد 1400 ساعت 19

نام مصاحبه‌گر:فاطمه رای زن

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید