پرسشی که شاید زندگی‌تان را تغییر دهد! – معرفی کتاب دیگردوستی موثر

دیگردوستی موثر

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران از معرفی کتاب دیگردوستی موثر، تصور کنید که شاهد قطاری هستید که به سرعت در حال حرکت است و می‌بینید که اگر به مسیرش ادامه دهد، به چند کودکی که روی ریل در حال بازی‌اند خواهد زد و آن‌ها را خواهد کشت. شما کنار سوزن ریل قطارید و می‌توانید سوزن ریل را حرکت بدهید و قطار را به ریل کناری منحرف کنید تا آن کودکان کشته نشوند اما ماشین گران قیمت‌تان روی ریل کناری است و اگر سوزن را حرکت دهید، قطار به جای کودکان، به ماشین گران‌قیمت شما می‌زند و له ولورده‌اش می‌کند.

در این صورت همچنان وظیفه دارید که برای نجات جان کودکان، سوزن قطار را حرکت دهید؟ آیا انتخاب شما نجات جان آن کودکان خواهد بود؟ اگر پاسخ شما هم مثبت است، پیتر سینگر، فیلسوف اخلاق نامدار معاصر و استاد دانشگاه پرینستون از شما می‌پرسد میان این وظیفه با وظیفه ما برای کاهش هزینه‌های لوکس زندگی‌مان برای نجات جان انسان‌های دیگر، چه تفاوت معناداری وجود دارد؟

به تعبیر دیگر، هر بار که ساعت لوکس، ماشین لوکس، خانه لوکس، ویلای لوکس، لباس‌های لوکس، رستوران گران‌قیمت، جواهرات گران بها، بلیت هواپیمای گران‌قیمت یا هر کالای تجملی و خدمات لوکس دیگری را انتخاب می‌کنیم و بابتش پول می‌دهیم که فراتر از نیازهای ماست و لذت و بهره‌ای که به ما می‌رساند بسیار کمتر از خیری است که می‌تواند به نیازمندان برساند؛ در واقع مثل کسی هستیم که حاضر نشده است سوزن ریل قطار را حرکت بدهد و ترجیح داده است کودکانی کشته شوند به جای این که ماشین لوکسش از دست برود.

نگاهی متفاوت به انجام کار خیر

سینگر در کتاب دیگردوستی موثر، با نگاهی منتقدانه،‌ رویکرد سنتی انجام کار خیر را به چالش می‌کشد و قصد دارد تا بهترین راه ممکن را برای انجام موثرترین و خردمندانه‌ترین کار نیک، به خوانندگان پیشنهاد کند. او معتقد است نباید اینگونه بیندیشیم که هیچ قدرتی نداریم و فقط باید از دیدن رنج دیگران غصه دار شویم؛ بلکه باید بر خیری که شخصا می‌توانیم برسانیم تمرکز کنیم؛ شاید دنیا، بلافاصله، با فعالیت‌های ما تغییر نکند اما ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم و قطعا تاثیر کارمان در آینده عیان خواهد شد.

بخشی از کتاب دیگردوستی موثر

راشل مالی، هنرمند و پیانیست مقیم شیکاگو در وبلاگ برای زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید، نوشت:

اعداد، از من دیگردوستی موثر ساختند وقتی فهمیدم می‌توانستم هزینه گزاف باشگاهم، که حتی نمی‌خواهم بگویم چقدر بود را صرف درمان نابینایی کنم؛ تنها فکری که سراغم آمد این بود که چرا تا حالا این کار را نمی‌کردم؟ این پرسش زندگی‌ام را برای همیشه تغییر داد. تمام اولویت‌های مالی‌ام را تحت بازاندیشی قرار دادم. از آنجا که تا آن موقع، احساسات، تمام انتخاب‌های مربوط به کمک‌هایم را رهبری کرده بود، دیگردوستی موثر مثل پرتو روشنایی بود.

وقتی یکی از ستون‌نویس‌های نیویورک تایمز پایه‌های فکری دیگردوستی موثر را بررسی می‌کرد، واضح بود که با ایده درآمدزایی با هدف بخشش راحت نبود. اگر دنیا را با نگرش سخت‌گیرانه فکری ببینید، کودکی در پاکستان یا زامبیا همان‌قدر ارزشمند است که کودک خودتان؛ اما انسان‌های زیادی نیستند که این‌طور فکر کنند؛ آدم‌های زیادی نداریم که زندگی انتزاعی‌ای را که با آمار درک می‌شود، به اندازۀ کودکی واقعی‌ای که غذا می‌دهیم، بغل می‌کنیم، پرورش می‌دهیم و با او بازی می‌کنیم، ارزشمند بدانند.

برای خواندن مطالب بیش‌تر و جذاب‌تر و همراهی با ما در راستای ساختن بنیادی نیک و مستحکم برای دانشگاه و پیش‌بردن مرزهای علم، سایت و صفحات بنیاد حامیان دانشگاه تهران در فضای مجازی را دنبال نمایید.

برای ورود به صفحه جایزه حمایتی تحصیلی بنیاد حامیان دانشگاه تهران:          کلیک کنید     

برای ورود به کانال تلگرام بنیاد حامیان دانشگاه تهران:                                 کلیک کنید     

برای ورود به صفحه اینستاگرام بنیاد حامیان دانشگاه تهران:                         کلیک کنید    

برای ورود به کانال واتساپ بنیادحامیان دانشگاه تهران:                               کلیک کنید

نویسنده: محمدامین جراح

گرافیست: مهرناز مدقالچی

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید