نشست شورای عمومی بنیاد حامیان مؤسسه لغت‌نامه دهخدا

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نقل از موسسه لغت‌نامه دهخدا، نشست شورای عمومی موسسه لغت‌نامه دهخدا به‌منظور ارایه گزارش سالیانه و انتخاب هیات‌مدیره جدید در تالار دکتر معین این موسسه و در روز چهارشنبه اول بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این نشست که با پیامی از سوی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در خصوص جایگاه علامه دهخدا آغاز شد، دکتر بی‌جن‌خان رییس موسسه دهخدا و رییس هیات‌مدیره بنیاد حامیان موسسه دهخدا، از زحمات هیات‌مدیره قبلی آقایان «اسلامی، رضایی، چوداریان، نیکمان، صیادی، دکتر مهرکی و خانم سلطانی» تشکر کرد.

در این جلسه، گزارش سالیانه بنیاد حامیان دهخدا درباره اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته، از سوی آقای اسلامی مدیرعامل سابق و خانم سلطانی بازرس سابق این بنیاد قرائت شد.

در ادامه این نشست، دکتر ناصر غلامی قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران به تشریح اهداف و برنامه‌های بنیاد حامیان دانشگاه تهران پرداخت و این نشست با انتخابات هیات‌مدیره جدید پایان یافت. بر اساس رای شورای عمومی بنیاد حامیان موسسه لغت‌نامه دهخدا، آقای صفر رضایی‌اصل، آقای کاظم قلم‌چی، آقای احمد مسجدجامعی و خانم اکرم سلطانی به‌عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره، آقایان شهاب‌الدین نیکمان و محمد محمودی به‌عنوان اعضای علی‌البدل، آقای حمیدرضا اسلامی به‌عنوان بازرس، و دکتر محمد افشین وفایی به‌عنوان بازرس علی‌البدل بنیاد حامیان موسسه لغت‌نامه دهخدا انتخاب شدند. هم‌‌چنین مطابق اساسنامه، دکتر محمود بی‌جن‌خان به‌عنوان رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و عضو حقوقی این بنیاد، ریاست هیات‌مدیره بنیاد حامیان دهخدا را بر عهده خواهند داشت.

گفتنی است که در این نشست، دکتر ژاله آموزگار، دکتر حسن انوری، دکتر سعید نجفی اسدالهی، حجت‌السلام سیدمحمود دعایی و دکتر ایرج شهبازی به‌صورت حضوری و اساتید رسول شایسته، شهرام ناظری، علی دهباشی و سیدمحمد بهشتی نیز به‌صورت آنلاین حضور داشتند.

شایان ذکر است که بنیاد حامیان موسسه لغت‌نامه دهخدا، به‌عنوان یک سازمان غیردولتی در سال ۱۳۹۶ به همت جمعی از اندیشمندان و چهره‌های برجسته زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و هنر ایران تاسیس شد. همه ارکان این موسسه از جمله اعضای شورای عمومی و هیات‌مدیره به‌صورت داوطلبانه و افتخاری با هدف حمایت و گسترش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، فعالیت می‌کنند.

موسسه لغت‌نامه دهخدا نخستین سازمان در ایران است که برای تالیف فرهنگ‌لغت یا واژه‌نامه تاسیس شده است. حیات این سازمان در دی ماه سال ۱۳۲۴ خورشیدی حدود ۳۰ سال پس از آنکه دهخدا طرح تالیف لغت‌نامه را ریخت، با تصویب مجلس شورای ملی، در خانه دهخدا در خیابان ایرانشهر تهران آغاز شد. در سال ۱۳۳۴ با درگذشت دهخدا این سازمان به دو اتاق در کنار عمارت مجلس در میدان بهارستان منتقل شد و بنا بر وصیت ایشان، دکتر محمد معین سرپرستی اداره کار را برعهده گرفت و دیگر یاران دهخدا، دکتر سید محمد دبیرسیاقی و دکتر سیدجعفر شهیدی او را یاری دادند. در آذرماه‫ ۱۳۳۶‬ بنابر مصوبهٔ مجلس این سازمان با بودجه پیش‌بینی شده به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل شد و اعضای لغت‌نامه در ساختمان نگارستان در میدان بهارستان مشغول به کار شدند. در سال ۱۳۵۳، زنده‌یاد دکتر محمود افشار یزدی از خیّرین نیک‌اندیش دانشگاه تهران، ساختمانی در محل موقوفات خود به موسسه لغت‌نامه دهخدا اهدا کرد. از سال ۱۳۸۳ موسسه لغت‌نامه دهخدا و اعضا و کارکنان آن در ساختمان بزرگی که توسط دانشگاه تهران در محل موقوفات دکتر افشار ساخته شد، مستقر هستند. موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، با برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی، دوره‌های هنری-ادبی، کارگاه‌های شعر و موسیقی برای غیرفارسی‌زبانان، بازدیدهای فرهنگی-آموزشی برای فارسی‌آموزان بین‌الملل، و نشر چندین جلد کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی، گام‌های مهمی در حفظ و گسترش زبان فارسی برداشته است.

 

[vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”3001,3000,2999″ img_size=”600*400″]
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید