نهم آذر ماه سالروز افتتاح تالار خیر جاودان مرحوم اسفرجانی

در ۹ آذر ماه ۱۳۹۶ تالار زنده یاد استاد علی اسفرجانی  خانواده این خیر جاودان دانشگاه و جمعی از مسئولان و هنرمندان در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.

تالار زنده یاد استاد علی اسفرجانی با نمایش ۱۵ اثر از آثار مینیاتور و معرق سوخت چرم این هنرمند، به صورت دائم در معرض دید عموم قرار دارد. این تابلوها بیشتر با الهام از مضامین شاهنامه، بازسازی طرح‌های صفوی و زندگی برخی انبیا به تصویر کشیده شده‌اند و در تمامی آنها از تکنیک معرق سوخت استفاده شده است.

در مراسم افتتاحیه تالار استاد اسفرجانی خانم شهرزاد اسفرجانی دختر استاد مرحوم اسفرجانی به نمایندگی از خانواده اسفرجانی به سخنرانی اینگونه عنوان کرده بود: «امروز صبح من حال عجیبی داشتم از خواب که بیدار شدم احساس می کردم قرار است به خانه جدید پدرم بروم. حال عجیبی داشتم چون فکر می کردم تحقق یک آرزو که آرزوی او بود ولی من و عده زیادی در حلقه ذی نفعان آن آرزو هستیم؛ امروز اتفاق افتاد.» این خیر نیک انیش نیک اندیش دانشگاه تهران در خصو آرزوی استاد اسفرجانی در حفظ این آثار این گونه عنوان کرد: «پدر من آرزو داشت که این مجموعه آثار در یک جا قرار بگیرد و در مرور زمان یا تحت تاثیر ورثه خانوادگی مورد خلل واقع نشود. من هم روزی که به پدر قول دادم، گفتم به شرطی این قول را انجام می دهم که تا در قید حیات هستید این آثار را به صورت قانونی برای این کار اختصاص دهید.» این هنرمند در ادامه افزود: با موافقت مادر به جمع حامیان دانشگاه تهران پیوستیم و آثار را رسما وقف دانشگاه تهران کردیم. شهرزاد اسفرجانی در حالی که اشک می‌ریخت، با عنوان این موضوع که بهترین مکان برای وقف و ماندگاری آثار، دانشگاه تهران است، افزود: «اکنون پس از گذشت هفت سال، این تالار دائمی افتتاح می‌شود. شاید این میراث در مقابل چیزهای بزرگی که به دانشگاه تهران اهدا شده کوچک باشد اما برای ما بسیار ارزشمند و بزرگ بود و خوشحالیم که توانستیم آنها را به دستان و مکان مطمئنی بسپاریم و امیدواریم دیگران هم میراث با ارزش خود را وقف کنند و این عادت زیبایی شود که میراث فرهنگی خانواده‌ها در معرض دید عموم قرار بگیرد و این آثار به جای رفتن به حراجهای خارجی، در سرزمین خودمان حفظ شوند.»

شایان ذکر است، علی اسفرجانی فرزند اسداللّه، از هنرمندان معاصر، در سال ۱۲۹۹ ه.ش.  در اصفهان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۱۳ ه.ش. اصول و فنون مینیاتور را از هادی تجویدی و قواعد و قوانین هنر تذهیب را از علی درودی آموخت و پس از آن برای طراحی تمبر و برچسب‌های دولتی به چاپخانه مجلس دعوت شد. استاد علی اسفرجانی در ۲۴ دی ۱۳۸۴ش چشم از جهان فرو بست.

از این هنرمند توانا بیش از ۲۲ اثر در زمینه سوخت و معرّق، ۴ مینیاتور در ابعاد بزرگ شامل بزم خسرو و شیرین، رستم و سهراب، خیام و دلداده، سلطان محمود غزنوی و مراسم انتخاب شعراء همچنین ۱۳ تابلوی کوچک از اشعار حافظ و سعدی به جای مانده است.

روحشان شاد و یادشان گرامی

[cz_gallery layout=”cz_grid_carousel” id=”cz_31927″ images=”6014,6015,6016″]
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید