در رثای «پروفسور ابراهیم»

در نخستین سال‌روز «دکتر ابراهیم قاسمی‌نژاد» استاد فرهیخته و فقید دیرینه‌‌شناسی دانشگاه تهران و خیّر جاودان و ماندگار دانشگاه یاد ایشان را با یاد‌نامه‌ای به روایت دانشجوی گرامی‌شان آقای سعید ملکی زنده می‌داریم.

«یک سال از درگذشت استاد فقید دیرینه‌شناسی دانشگاه تهران، استاد «دکتر ابراهیم قاسمی‌نژاد» می‌گذرد. استاد در اول فروردین ۱۳۳۹ به دنیا آمد. بنیان‌گذاری و تجهیز آزمایشگاه پالینولوژی دانشگاه تهران و سردبیری مجله ژئوپرشیا از یادگارهای ارزشمند پروفسور قاسمی‌نژاد برای پژوهشگران ایرانی بود.
دانشجویان او که به قصد ادامه تحصیل به دانشگاه‌های مختلف دنیا می‌رفتند، بارها نام استاد ایرانی خود را که در محافل غربی با نام «ابراهیم» یا «پروفسور ابراهیم» شهرت داشت، از زبان دانشمندان خارجی شنیده بودند.
زمین‌شناس باید عاشق باشد، این جمله معروف را می‌توان جان کلام استاد در سخنرانی خود در بیستمین همایش انجمن زمین‌شناسان ایران دانست که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد. دانش او سینه به سینه به دانشجویان جوان‌تری منتقل شد که امروز در کرسی دانشگاه‌ها و یا در صنعت نفت نقش‌آفرینی می‌کنند.

شرح اهدائات زنده‌یاد دکتر قاسمی‌نژاد به دانشگاه تهران:
-بازسازی و تجهیز آزمایشگاه پالینولوژی
-تجهیز آزمایشگاه فسیل‌شناسی
-تامین اسپیلت اتاق سمینار دانشکده زمین‌شناسی
-خرید وانت کاپرا
-خرید وانت مزدا دوکابین

دانش زمین‌شناسی در ایران پس از بازگشت دکتر قاسمی‌نژاد به کشور، تغییرات عمده‌ای به خود دید. پژوهشگر ایرانی بازگشته به وطن، با آزمایشگاهی مواجه شد که ابتدایی‌ترین امکانات مورد نیاز پژوهش‌های پالینولوژی نیز در آن مشاهده نمی‌شد. او رفته‌رفته آزمایشگاه پالینولوژی دانشگاه تهران را بنا کرد و به تجهیز آن پرداخت. این تنها بخشی از اقدامات او در حمایت از دانشگاه تهران و مشارکت ایشان با بنیاد حامیان بود.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران یاد و خاطره این خیّر جاودان دانشگاه تهران و استاد بی‌بدیل اخلاق و نیکوکاری را گرامی داشته و آرزومند است که سلوک پسندیده ایشان چراغ راه دوست‌داران‌شان باشد. راه‌شان پررهرو باد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید