سال‌روز اهدای کتابخانه نفیس پدر صنعت سیمان ایران به دانشگاه تهران

یک سال پیش در چنین روزی در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۸، جناب آقای «رضاقلی سالور» فرزند نیک‌نام زنده‌یاد «منوچهر سالور قاجار» که ملقب به پدر صنعت ایران است، کتابخانه‌ نفیس شخصی پدر گرامی‌ خویش را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد.

این کتابخانه در مجموع شامل ۱۲۷۰ جلد کتاب است که وجه ارزشمند بودن آن به دلیل وجود یکصد نسخه‌ چاپ سنگی است.

صاحب این مجموعه گرانبها‌، زنده‌یاد منوچهر سالور در مهر ماه ۱۲۹۳ چشم به جان گشود. او پس از طی دوره‌ دبیرستان در رشته‌ مهندسی برق و ماشین‌آلات در دانشکده صنعتی که آن را با نام دانشگاه علم و صنعت می‌شناسیم، مشغول به ادامه‌ تحصیل شده و در سال ۱۳۱۷ تحصیلات خود را به پایان رساند.

تجربه‌ ایشان در صنعت سیمان از تابستان ۱۳۱۴ آغاز شد که به مرور زمان و به دلیل تاثیر حضور ایشان در این صنعت، به لقب پدر این صنعت شناخته شد. با تلاش‌های این بزرگوار پروژه‌های نفتی، گازی و عمرانی در مناطق جنوبی کشور در آن مدت زمانی، بی‌نیاز از واردات سیمان شده بود.

از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛

– ریاست انجمن اسلامی مهندسین ایران

– سرپرست بنیاد علوی

– مدیر عامل و رییس هیات‌مدیره کارخانه قند مرودشت

شایان ذکر است که ایشان در سال ۱۳۷۶ به عنوان مهندس برجسته ایران انتخاب شد. در حال حاضر به پاس خدمات این خیّر جاویدان، کتابخانه‌‌ دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت به نام ایشان نام‌گذاری شده است.

پدر سیمان ایران سرانجام در تاریخ ۴ دی ماه سال ۱۳۸۹ در سن ۹۶ سالگی در بیمارستان پاستور نو چشم از جهان فروبست و پیکرش در آرامگاه خانوادگی‌شان در بهشت معصومه قم به خاک سپرده شد. یادشان جاویدان.

هـر حمایتـی از طرف شما خیّر نیک‌اندیش، فارغ از نوع و مقدار آن، بی‌شک دریچه‌ایست بسوی فردایی روشن که جوانان امروز تحت حمایت شما، بخشی از سازندگان آن فردایند. بذری را که امروز به مهر می‌کارید، فردا به غرور و سرور خواهید دروید.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.ut.ac.ir/

نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و ارتقای علم و دانش، اقدام فرمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید