سال‌روز درگذشت سدیدالسلطنه کبابی

در میانه مرداد ماه یاد و خاطر خیر جاودان دانشگاه تهران زنده‌یاد سدیدالسلطنه کبابی را گرامی می‌داریم.

محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی در سال 1249 در بغداد متولد شد، او شاعر نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. پدر او از بزرگان عهد قاجار بود. سدیدالسلطنه تحصیلات ابتدایی را در بوشهر گذراند و سپس وارد خدمات دولتی شد. او خدماتش را در نواحی بندرعباس و بندرلنگه به انجام رساند.

محمدعلی سدیدالسلطنه در سال 1274 مامور حفظ امنیت بندرعباس شد و در حین انجام خدمت، به درخواست نظام‌السلطنه مافی، مفتاح‌الادب را نوشت و به مظفرالدین شاه تقدیم کرد که پس از این واقعه لقب سدیدالسلطنه را دریافت کرد.

 از سدید السلطنه آثار دیگری از جمله مفتاح الادب، خلاصه فارسنامه ناصری، برهان سدید درباره مسقط، المناس فی احوال الغوص و الغواص منتشر شده با نام صید مروارید در سال ۱۳۰۸، احوال اهرم و تنگستان، شقایق‌النعمان در احوال مسقط و عمان، احوال طائفه قشقائی، احوال لنگه و شیوخ آن، تاریخ مسقط و عمان، بحرین و قطر و روابط آنها با ایران بر جای مانده است.

شایان ذکر است آثاری از زنده‌یاد سدیدالسلطنه کبابی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران باقی مانده است که توسط هوشنگ ستایش به این مرکز اهدا شده است. سدیدالسلطنه کبابی در تاریخ 14 مرداد 1320 در بندرعباس دیده از جهان فروبست و در همین شهر به خاک سپرده شد.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران یاد و خاطره این خیر جاودان را گرامی داشته و امید دارد راه ایشان پر رهرو باشد.

هـر حمایتـی از طرف شما خیّر نیک‌اندیش و نیک‌نهاد، چه کوچک چه بزرگ، بی‌شک دریچه‌ایست بسوی فردایی روشن که جوانان امروز تحت حمایت شما، بخشی از سازندگان آن فردایند. بذری را که امروز به مهر می‌کارید، فردا به غرور و سرور خواهید دروید. شما نیز می‌توانید با مراجعه به بخش حمایت از دانشگاه وبسایت بنیاد حامیان به نشانی https://utf.ut.ac.ir/  نسبت به حمایت از آینده‌سازان کشور و ارتقای علم و دانش، اقدام فرمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید