یادبود هفتگی خیرین جاودان دانشگاه تهران

حاج جلیل تواضع، سید محمد علی جمال زاده و سعید نفیسی خیرین جاودان دانشگاه تهران؛ که هر کدام در دوره ای از تاریخ ۸۵ ساله دانشگاه تهران با هدایا و موقوفات ارزشمند خود به دانشگاه نقش بسزایی در گسترش و اعتلای علم و دانش داشته و دارند. 

در ۵ شنبه ۲۲ آبان ماه یاد و خاطر ایشان را گرامی می داریم. 

جلیل تواضع از خیرین جاودان دانشگاه تهران و از کارآفرینان برتر کشور در سال ۱۳۱۵ در تبریز و در خانواده ای با ۷ فرزند به دنیا آمد. تواضع بیش از ۷۵ سال تجربه در فروش آجیل و خشکبار داشت. او بعد از فوت پدر فروشگاه آجیل و خشکبار خود را در چهارراه آبرسان تبریز راه اندازی کرد، اما بعد به دلیل شرایط خانوادگی به تهران آمد و فروشگاه های تواضع تهران را تأسیس و شهرتی جهان پیدا کرد. حاج جلیل تواضع در کنار جمعی از خیرین نیک اندیش برای ساخت ساختمان جدید دانشکده کارآفرینی، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در سال۱۳۹۵ اهدا کرده بود. حاج جلیل تواضع در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۸ درگذشت.

سید محمد علی جمال زاده، نویسنده و مترجم معاصر و همچنین پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی در سال ۱۳۰۹ شمسی در شهر اصفهان متولد شد.جمالزاده در سال ۱۹۱۰ برای تحصیلات دانشگاهی راهی لوزان شد و در سال ۱۹۱۱ دیپلم حقوق خود را از دانشگاه دیژون فرانسه گرفت. وی پس از سفر به برلن و در سفارت ایران سرپرستی محصلین ایرانی را به عهده گرفت و حدود هشت سال در این کار بود. وی در سال ۱۹۳۱ به دفتر بین المللی کار وابسته به جامعه ملل پیوست. در سال ۱۹۵۶/۱۳۳۵ شمسی بازنشسته شد و از برلن به ژنو مهاجرت کرد. 

وی در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۷۶ در شهر ژنو سوئیس درگذشت.از مرحوم جمال زاده قریب به ۴۵ کتاب در زمینه های تاریخ، ادبیات، داستان، سیاسی، اجتماعی و ترجمه وجود دارد. جمال زاده در دوران حیات کلیه سهام متعلق به خود را در کارخانجات سیمان تهران و شمال و تمامی سودهای سهام مذکور را به دانشگاه تهران اهدا کرد. همچنین وی در سال ۱۳۴۵ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا نمود.

بعد از درگذشت جمال زاده، هیأت امنای آثار ایشان در ادامه اقدامات خیرخواهانه ایشان، حمایت های قابل توجهی در زمینه های علمی، رفاهی و عمرانی به دانشگاه تهران کردند که شامل موارد ذیل می باشد:

ساخت خوابگاه جمال زاده با ظرفیت ۴۵۰ نفر به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان در محل کوی دانشگاه تهران

مشارکت با دانشگاه تهران برای تکمیل عملیات اجرایی ساخت خوابگاه ۲۵۰ نفره در کوی دانشگاه تهران

بازسازی و تجهیز تالار استاد عباس اقبال آشتیانی در دانشکده ادبیات اهدای کتاب به دانشکده حقوق دانشگاه تهران

 اهدای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و نوشتن رساله هایی درباره جمالزاده اهدای مبالغی برای خرید کتاب به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

خرید کتاب با صرف یک سوم از درآمد حق ‏التألیف نوشته‏ های مرحوم جمال زاده 

سعید نفیسی از مفاخر و مشاهیر دانشگاه تهران، دانش‌پژوه، ادیب، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم و شاعر در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۲۷۴ در تهران دیده به جهان گشود.چیرگی استاد نفیسی به تاریخ و ادبیات ایران، باعث شده بود تا آثار تازه و پژوهشی پدید آورد و تعداد بسیاری از متن‌های منثور و منظوم فارسی را به شیوه‌ای علمی منتشر کند.سعید نفیسی که استاد دانشکده حقوق و پس از آن، به استادی دانشکده ادبیات انتخاب شده بود در دانشگاه‌های کشور های هند، مصر، پاکستان، افغانستان، لبنان و فرانسه نیز به عنوان استاد فعالیت می کرد. 

 عضویت پیوسته فرهنگستان ایران و شورای فرهنگی، عضویت هیئت رئیسه بیست و پنجمین کنگره خاورشناسان در مسکو، نمایندگی دولت ایران در کمیته وحدت نام‌های جغرافیایی سازمان ملل متحد و مدیریت قسمت ادبی ژورنال دو تهران (مؤسسه اطلاعات کنونی) تنها بخشی از مناصب نفیسی است که می توان به آن اشاره کرد. نشان های درجه اول علمی، نشان لژیون دونور فرانسه، نشان مخصوص واتیکان (برای کتاب مسیحیت در ایران) و جایزه بهترین کتاب سال از افتخارات استاد سعید نفیسی است.

استاد نفیسی بیش از ۱۱۴ اثر در زمینه های ادبی، ادبیات اروپایی، فارسی، تحقیق در ادبیات فارسی ایران، لغت و ترجمه تاریخ را به رشته تحریر در آورده است که می توان، از احوال و اشعار رودکی، تاریخ نظم و نثر در ایران و در زبان فارسی تا پایان قرن دهم هجری، برخی از آثار گمشده ابوالفضل بیهقی، تصحیح تاریخ بیهقی، تاریخ اجتماعی ایران از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان و تصحیح دیوان انوری را نام برد.استاد سعید نفیسی در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۴۵ بر اثر بیماری آسم درگذشت و در آرامگاه سرقبر آقا به خاک سپرده شد.

روح این خیرین جاودان دانشگاه تهران شاد و یادشان گرامی

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید